Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję
Zdjęcie

Pamięci RAM i ich znaczenie w grach

ddr3 2400MHz 1600MHz Single Channel Dual Channel

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
24 odpowiedzi w tym temacie

#21 Michał Matczak

Michał Matczak
  • Nowicjusz

  • 5 postów
  • Miejscowość:Łódź

Napisano 27 czerwiec 2017 - 11:12

@ReznoR

No faktycznie "mini" to nie jest odpowiednie określenie do poradnika 2.0, dzięki za aktualizację, chociaż nie wszystko od razu załapałem, to będę się w dużej mierze kierował informacjami, które zamieściłeś za miesiąc czy dwa, kiedy to będę upgradował PC. Dzięki za info !


  • 0

#22 ReznoR

ReznoR
  • Autor tematu
  • Your humble servant

  • 1859 postów
  • Miejscowość:reznor.tech
  • 3DMark 06:41632 / FireStrike: 18807

Napisano 27 czerwiec 2017 - 14:00

Miło mi. Oby ceny kart graficznych i pamięci RAM się do tego czasu unormowały!

chociaż nie wszystko od razu załapałem

Jakbyś dał znać, które rzeczy są zbyt skomplikowane do zrozumienia - pozwoliłoby mi to ulepszyć poradnik w przyszłości dla innych. Niestety dobrze wiem, że często podążam skrótami i ludzie mogą nie nadążać za moim tokiem myślenia :) 

No i aktualnie zastanawiam się wciąż, w jaki sposób wpleść tam kwestię frametime'u, w prosty sposób, żeby każdy zrozumiał. Nie jest to takie proste jak się wydaje... 


  • 0

■ i7-4790K ■ Z97X ■ DDR3-2400MHz ■ GTX 1080
■ Beyerdynamic DT150 ■ Aune X1S ■ AIMP4
■ Inne spojrzenie na licznik FPS w grach (poradnik z wykresami)

■ Blog - reznor.tech (poradniki i info o PC, Audio, Hardware, Software, Grach)


#23 silentmichal

silentmichal
  • Gaduła

  • 496 postów

Napisano 29 lipiec 2017 - 16:55

Cześć wszystkim ponownie :) !

 

Wybaczcie że tak zniknąłem, ale przeprowadzka na Windows 10 dała mi nieźle w kość :P .

 

 

Jednak obiecałem, że zrobię i wstawię testy. A więc po kolei:

 

 

Przeprowadziłem testy w 4 różnych grach w rozdzielczości 1920x1080. Ustawienia graficzne zwykle były między niskimi a średnimi, aby karta graficzna zbytnio się nie "napociła".

 

Użyty sprzęt:

 

CPU: FX-8300 @4.0GHz

GPU: GTX 1060 6GB

Płyta gł.: GA-990FXA-UD3

OS: Windows 7 Home 64-bit

 

Pamięci RAM:

- Goodram 1333MHz CL9 (8GB Dual Channel)

- Crucial Ballistix Sport 1600MHz CL9 (8GB Dual Channel)

 

 

 

1. Crysis 3:

 

Test polegał na przejściu z punktu A do punktu B najszybciej jak to możliwe. Miejscem testowym była otwarta lokacja z ogromną ilością trawy (niestety nie pamiętam konkretnej nazwy).

 

Wykres FPS:

Spoiler

 

Jak widać, dużej różnicy w wydajności nie ma. Trudno wyciągnąć jednoznaczne wnioski na podstawie tego wykresu. Średni FPS jest minimalnie wyższy na szybszych pamięciach (92,5 FPS vs 91,8 FPS).

 

 

2. Rise of the Tomb Raider:

 

Test polegał na przejściu spacerem z punktu A do punktu B. Miejscem testowym była Geotermiczna dolina, pora dnia: noc.

 

Wykres FPS:

Spoiler

 

W przypadku ROTR widać już przewagę szybszych pamięci. Nie jest to może wiele, jednak zawsze coś. Średni FPS urósł o ponad 5% (71,2 FPS vs 67,4 FPS).

 

 

3. Star Wars: Battlefront (2015):

 

Test polegał na przejściu z punktu A do punktu B bez strzelania. Został przeprowadzony w trybie Skirmish (offline), na mapie Ocaleni na Endorze.

 

Wykres FPS:

Spoiler

 

Widać, że gra trochę zyskuje dzięki szybszym pamięciom. Nie jest to jednak wzrost spektakularny, zamyka się on w 4% (98,1 FPS vs 94,5 FPS).

 

 

4. Wiedźmin 3:

 

Test polegał na przejściu z punktu A do punktu B. Punkt A - brama Novigradu, punkt B - rynek.

 

Wykres FPS:

Spoiler

 

Mówiąc szczerze, zaskoczył mnie ten wykres.Widać, że framerate na szybszych pamięciach jest o wiele bardziej stabilny. Różnica w średnim FPS jest już znacząca: szybsze pamięci zapewniły około 10% więcej klatek na sekundę (79 FPS vs 70,8 FPS), głównie za sprawą dziwnych spadków FPS na pamięciach DDR3 1333MHz.

 

 

 

Przechodząc do podsumowania, można zauważyć, że szybsze pamięci dają nam pewien wzrost wydajności w grach. W przypadku procesora FX-8300 @4.0GHz nie są to jednak różnice spektakularne. Montując pamięci 20% szybsze zwykle zyskujemy ok. 5% dodatkowych FPSów. Wiedźmina traktowałbym jednak bardziej jako wyjątek, niż regułę.

 

Szkoda, że nie mam do dyspozycji szybszych pamięci, bo być może wyniki byłyby znacznie ciekawsze.

 

 

Mimo wszystko - jak ktoś tu już wspomniał - warto uświadamiać, że im szybsze pamięci tym niejednokrotnie więcej FPSów, nie wspominając już o konieczności używania Dual Channel (osobiście uważam to za rzecz obowiązkową).

 

 

 

No, żeby więcej nie gadać już,

Pozdrawiam wszystkich! :)


  • 2

AMD FX-8300 @4GHz | MSI RTX 2060 Ventus 6G OC | be quiet! Pure Power L8 630W | Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev. 3.0 | G.Skill DDR3 2133MHz CL10 2x8GB | Cooler Master ELITE 430 Black | Crucial MX100 256GB | WD Blue 4TB | WD Green 1TB | LG CH10LS28 (Blu-ray) | SilentiumPC Fortis 3 | sporo kolorowych wiatraków | Win 10 64bit (niestety)


#24 ReznoR

ReznoR
  • Autor tematu
  • Your humble servant

  • 1859 postów
  • Miejscowość:reznor.tech
  • 3DMark 06:41632 / FireStrike: 18807

Napisano 01 sierpień 2017 - 13:53

Bardzo miło z Twojej strony, że podzieliłeś się tymi testami i wykresami :) 
Wyniki na szybszych pamięciach niewątpliwie mogłyby być jeszcze ciekawsze, zwłaszcza, że np. u mnie największy wzrost odnotowałem właśnie na 2400 MHz, bo w teście Planet Coaster pamięci 1600 MHz względem 1333 MHz faktycznie nie powodowały jakiegoś spektakularnego wzrostu - był nawet bardzo podobny, na poziomie ok 5%.
Niemniej fakt znacznie lepszego działania Wiedźmina 3 na niewiele szybszych pamięciach jest zwłaszcza godny odnotowania i potwierdza też moje doświadczenia. Wiedźmin 3 jest znany z dużej wrażliwości na szybkość pamięci.


  • 1

■ i7-4790K ■ Z97X ■ DDR3-2400MHz ■ GTX 1080
■ Beyerdynamic DT150 ■ Aune X1S ■ AIMP4
■ Inne spojrzenie na licznik FPS w grach (poradnik z wykresami)

■ Blog - reznor.tech (poradniki i info o PC, Audio, Hardware, Software, Grach)


#25 silentmichal

silentmichal
  • Gaduła

  • 496 postów

Napisano 25 sierpień 2017 - 14:30

Cześć wszystkim ponownie :)

 

 

Chciałem Was poinformować, że mam już nowe RAMki, tym razem 2400MHz CL10 ;) . Jak będę miał chwilę, to z przyjemnością zrobię testy wydajności 1333MHz CL9 vs 2350MHz CL10 i się nimi tutaj podzielę. Czemu nie 2400MHz? Ponieważ 2350MHz to ich maksymalne stabilne taktowanie, jakie mogłem uzyskać na mojej konfiguracji MB+CPU.

 

Mogę na razie zdradzić, że w Star Wars: Battlefront widać różnicę gołym okiem ;) .

 

 

 

Pozdrawiam :D !


Użytkownik silentmichal edytował ten post 25 sierpień 2017 - 14:33

  • 1

AMD FX-8300 @4GHz | MSI RTX 2060 Ventus 6G OC | be quiet! Pure Power L8 630W | Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev. 3.0 | G.Skill DDR3 2133MHz CL10 2x8GB | Cooler Master ELITE 430 Black | Crucial MX100 256GB | WD Blue 4TB | WD Green 1TB | LG CH10LS28 (Blu-ray) | SilentiumPC Fortis 3 | sporo kolorowych wiatraków | Win 10 64bit (niestety)






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: ddr3, 2400MHz, 1600MHz, Single Channel, Dual Channel

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych