Skocz do zawartości

Chłodzenie wodne w obudowie Fractal Design Core 1000


Recommended Posts

Witam

 

Specyfikacja: i5 750 @ 3,6GHz 1,3V, asus hd 7850 (tdp 130W), OCZ modxstream 500w, mobo: asus p77h55-m pro

 

Na wstępie: układ składałem mało profesjonalnie, w pewnych miejscach bez zachowania podstawowych zasad bezpieczeństwa i zdaję sobie z tego sprawę. Proszę mieć to na uwadze przy ewentualnym komentowaniu, nie mniej czekam na konkretną krytykę http://forum.purepc.pl/public/style_emoticons/default/icon_smile3.gif

 

Żadnego szczególnego założenia przy budowaniu tego układu nie miałem, myślałem że jakbym osiągnął temperaturę podzespołów na poziomie 70 stopni przy zachowaniu ciszy to byłoby w porządku, jednak nie wiedziałem jak gorąca może być ciecz w układzie. Zależało mi natomiast na tym, żeby było "w miarę tanio" i wyglądało jako tako. Na początku chciałem wodować gpu+cpu na grubej 1x120mm chłodnicy, ale na szczęście wybito mi ten pomysł z głowy. To oznaczało konieczność cięcia blachy w obudowie. Po kawałku kompletowałem części. Najpierw używana pompka dcp 2.2, do której dostałem dwie nieco wymęczone złączki fesera 10/16, potem gruba chłodnica coolgate, też używana, mająca fpi 7 a więc chyba bardzo mało, a o to mi chodziło. Wtedy mogłem przynajmniej rozpocząć przymiarki.

 

http://dl.dropbox.com/s/edxxgxoab5cbg2t/20170203_012413.jpg?dl=0

 

Chłodnica poglądowo przykręcona tył na przód, bo po drugiej stronie poprzedni właściciel zrobił gwinty na większe śruby (a na początku myślałem że po prostu blacha była rozgwintowana. Później załatwiłem śruby.

 

Bloczek jakiś chiński za 50zł z allegro, te górne korki bardzo mi się później przydały http://forum.purepc.pl/public/style_emoticons/default/icon_smile3.gif (swoją drogą nie rozumiem sensu robienia gwintów w tym miejscu na bloku gpu, no ale...

 

http://dl.dropbox.com/s/emsgzxjww2uk29p/20170111_175007.jpg?dl=0

Blok CPU supremacy mx,  nieużywany, wyciągnięty z zestawu EK Predator 120zł to chyba całkiem przyzwoita cena http://forum.purepc.pl/public/style_emoticons/default/icon_smile3.gif

 

Rezerwuar - licytowałem dedykowany wraz z uszkodzoną pompką, ale mnie przebili. Wszyscy mnie straszyli że bez reza jest ciężko itp, a zwyczajnie go nie chciałem raz żeby zaoszczędzić a dwa, że mi sie po prostu nie podoba. Uznałem że skoro jest możliwe stworzenie układu bez niego, to spróbuje.

 

Po skompletowaniu najważniejszych części, przyszedł czas na cięcie obudowy.

 

http://dl.dropbox.com/s/g37ri8sjw8510l9/20170212_132228.jpg?dl=0

 

http://dl.dropbox.com/s/4ok75pe9ndevkp5/20170212_134123.jpg?dl=0

 

http://dl.dropbox.com/s/dpsewzugmnv5lx6/20170212_134135.jpg?dl=0

 

 

http://dl.dropbox.com/s/r55l7cp06aastu9/20170212_150344.jpg?dl=0

 

http://dl.dropbox.com/s/mluv0d2cderzvr2/20170212_150349.jpg?dl=0

 

Przy okazji przemalowałem zmęczone złączki fesera oraz karte wifi na czarno. Zielony kolor psuł wszystko (chociaż wiem że i tak w tym aspekcie póki co jest kiepsko).

 

http://dl.dropbox.com/s/mski0uirckbhemv/20170220_182912.jpg?dl=0

 

Przyszedł czas na kupno małych brakujących rzeczy. Złączki wybrałem czarne, bo powinny pasować zarówno do czerwonej jak i do niebieskiej kolorystyki, gdybym w przyszłości zmieniał sprzęt. Niestety, wybrałem wymiar 13/10. Na promocji na angeli były. A do tego, była jedna złączka kątowa alphacoola po zwrocie za 20zł zamiast 35 i akurat jedna była mi potrzebna. Zamówiłem łącznie 6 tych złączek, chciałem wykorzystać te dwie złączki z fesera. Gdzieś wyczytałem że bardzo ciężko na nie nałożyć wąż, więc pomyślałem że będą się trzymać po prostu na wcisk. Na razie trzymają mocno i nic nie cieknie, ale niedługo je zmienie.

 

Do tego podkładki antywibracyjne, wąż primochill przeźroczysty (chciałem barwiony, ale bez reza to kiepski pomysł) rozdzielacz 3x3pin do którego podpinam wentylatory i pompkę. Co do wentylatorów to na razie używam szmelcu który miałem w szufladzie, później zamienie je na pure wings 2.

 

http://dl.dropbox.com/s/w8lx9nwp50loiaw/20170214_114508.jpg?dl=0

 

 

Teraz mogłem zabrać się za założenie węży i napełnienie.

 

http://dl.dropbox.com/s/gul9kkkla16qqbg/20170214_124537.jpg?dl=0

 

Dysk przyklejony taśmą dwustronną, kabelek zasilający to kabel oryginalny od zasilacza który przerobiłem. Kabel zaislający procesora wepchnąłem do środka zasilacza.

 

http://dl.dropbox.com/s/gx1ys8i0v5e7ded/20170214_130525.jpg?dl=0

 

Napełniam niebieską butelką widoczną na zdjęciu, przez otwory na górze chłodnicy Generalnie napełnianie jak i odpowietrzanie układu nie jest takie trudne jak wszyscy mówili (opróżnianie zresztą też http://forum.purepc.pl/public/style_emoticons/default/icon_razz.gif). Zajmuję to może ze 2 minuty, a potem tylko zostawić z otwartym korkiem żeby się odpowietrzyło. Używam petrygo i destylki w stosunku 1:3. Jako że mam tylko jedną chłodnice i nie mam reza, cały układ pochłania około 400ml płynu. Może zakupie sobie butelkę mayhems pastel, kto wie...

 

Załamany wąż "naprawiłem" trytytką............

 

http://dl.dropbox.com/s/v0aolnwn3ry867u/20170218_121136.jpg?dl=0

 

Póki co wygląda to tak:

 

http://dl.dropbox.com/s/pmbma2bk6vyubev/20170220_193657.jpg?dl=0

 

Problemy itp:

 

- Już teraz widzę że zmienie wąż na 16/10, grubość obecnego mnie nie satysfakcjonuje. Zamówię z chin złączki 16/10 barrow aka bitspower, znalazłem już ofertę za 2 dolce za sztuke http://forum.purepc.pl/public/style_emoticons/default/icon_wink2.gif Wtedy złączki od EK zwyczajnie odsprzedam.

Oplotę wszystkie kable jakie są w obudowie. Te prześwity kabli które są teraz są moim zdaniem paskudne

- Wymienię wentylatory

- kolor płynu, ehh.....

- Na sam koniec obowiązkowo okno z plexi http://forum.purepc.pl/public/style_emoticons/default/icon_biggrin3.gif

- nie wiem jeszcze jak rozwiąże sprawę oświetlenia, celowałbym w płyn uv...

 

Problem z zasilaniem pompki:

 

Na chwile obecną pompka i wentylatory są podłączone do złącza od wentylatora obudowy, najbardziej pasowałoby mi podłączenie tego wszystkiego pod złącze cpu-fan, ale tam nie działa speedfan. Obecnie speedfana używam tylko dlatego że nie posiadam odpowiedniego regulatora napięcia. Mam jeden od aab, ale nie jest on przystosowany do mocy pompki i zwyczajnie ona nie rusza. Regulator jaki sobie upatrzyłem, taki z potencjometrem, ma według producenta maksymalną moc 8,5 W, a w moim przypadku połączenie pompki i dwóch wentyli pure wings 2 daje sumaryczny pobór mocy 8,66 Wata. Czy zadziała? zobaczymy http://forum.purepc.pl/public/style_emoticons/default/icon_smile3.gif kosztuje 15 złotych więc w razie czego prawie nic nie stracę.

 

Problemy z samą pompką

 

Po 4 dniach łopatki wirnika zaczęły ocierać o korpus pompki Rozwiązałem to dodatkową podkładką, która lekko podniosła wirnik. (podkładka znajduję się POD podkładką łożyskującą, więc nic nie powinno się stać. Spadku wydajności pompki nie zaobserwowałem.

 

Sekcja zasilania GPU:

 

Po podkręceniu karty, jej rewers dość mocno się nagrzewa. W miejscu w którym są tranzystory, mogę przytrzymać palec na max pół sekundy, potem zaczyna parzyć. Na razie po prostu nie będe podkręcał karty, potem spróbuje nakleić tam radiator z sekcji zasilania starej płyty asusa.

 

Kolejność elementów w układzie:

 

Zdaję sobie sprawę że lepiej byłoby puścić pompkę bezpośrednio na CPU, ale nie miałem pojęcia jak sensownie w takim wypadku ułożyć węże, poza tym musiałbym wtedy zakupić 2 metry...

 

 

 

WYDAJNOŚĆ

 

Karta podkręcona do 1150Ghz, obroty w speedfanie ustawione na 50% (co zmniejsza fabryczne obroty pompki z około 2100rpm do około 1300), do tego wentylatory podłączone przez ograniczniki 9V. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć że taki tandem, (pomijając kwestie zasilacza w którym będę robił fanswap) jest CAŁKOWICIE NIESŁYSZALNY. Najwyższa temperatura CPU jaką zaobserwowałem w GTA 5 (miejsce procesorowe, west winewood) to 65 stopni, trwało to kilka sekund poza tym temperatura wahała się w okolicach 60-62 stopni. Podczas rozgrywki we wszystkich pozostałych miejscach, jest to 50-52 stopnie. GPU waha się cały czas w przedziale 48-55 stopni Mówię tu oczywiście o wynikach po około 2h grania, przy obudowie zamkniętej.

 

Ogólnie jeszcze spoooro chcę tu zmienić, więc proszę o krytykę, pomysły, pytania http://forum.purepc.pl/public/style_emoticons/default/icon_smile3.gif Raczej nic szczególnego tutaj nie reprezentuję, Jednak setupów w tak małych i nie nadających się do lc obudowach jest jak na lekarstwo....

 

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites
  • 2 tygodnie później...

malutki apdejt http://forum.purepc.pl/public/style_emoticons/default/icon_smile3.gif

 

Przyszedł kontroler obrotów. Pomimo leciutkiego przekroczenia mocy, pompa i wentylatory ruszają bez problemu, chodź muszę przyznać że nagrzewa się on do ciekawych temperatur. Nawet obudowa się lekko nadtopiła http://forum.purepc.pl/public/style_emoticons/default/icon_smile3.gif Leży sobie schowany za chłodnicą i tak chyba zostawie.

http://dl.dropbox.com/s/ha5338jut3bo8gc/20170303_193239.jpg?dl=0

 

No i oploty.... Nie dokończyłem jeszcze zasilania procesora, ale minie chyba z tydzień zanim się za to zabiore. Oplatanie atx 24 i pci 6 zajęło mi chyba z 7 godzin, do tego poharatane palce ;/ No ale przynajmniej wygląda jak trzeba http://forum.purepc.pl/public/style_emoticons/default/icon_smile3.gif

 

http://dl.dropbox.com/s/n8ewl8gqxuyj5t1/20170303_192938.jpg?dl=0

 

http://dl.dropbox.com/s/s8wlatgjtl5x7ha/20170303_185556.jpg?dl=0

 

 

Pytanie do was  - ściągać naklejkę z zasilacza? ;d

Link to post
Share on other sites

Również jak Patryk podziwiam ale mam też kilka ale ;) Po pierwsze spróbuj zamontować wyciągający wentylator na tyle obudowy ;) Według mnie dzięki temu temperatury będą jeszcze niższe.Po drugie jak na razie spróbuj ogarnąć to kolorystycznie ;) Najłatwiej by było wymienić ramy na niebieskie. Po trzecie zalej układ bardziej "smerfiastym" płynem ;) I po czwarte spróbuj coś wykombinować z tym zasilaczem... może zakleić go? Zapowiada się ciekawie jeżeli prace będą kontynuowane  :D Zarzucam! 

Link to post
Share on other sites

- co do wentylatora, wkurzał mnie jego kabelek na środku płyty... zresztą przy akceptowalnej dla mnie głośności to ten wentylator nie wyssał by z budy praktycznie nic, w porównaniu z tym co wyciągnie zasilacz przy 140mm (a przypominam że w tej obudowie tylny went ma 92mm)

 

- co do koloru... tutaj to już większa filozofia. Fakt, że może ktoś na forum chciałby wymienić czerwone kości za niebieskie, ale jest jeszcze jeden problem. Nie mam pojęcia na jaką platformę będę się przesiadał. Celowałem w 2500k, kiedy w końcu zejdzie poniżej 400zł. A ciężko znaleźć fajnie wyglądającą płyte na tę podstawke. Dla mnie ideałem z wyglądu było by coś ala asus p7z68 (niebieskie wstawki i co najważniejsze, czarny laminat <3 ) tylko że to jest regularny atx. A płyn - chciałbym pastela, ale o dziwo aurora jest tańsza i zastanawiam się co wybrać

 

 

edit: ja gdzieś czytałem że ramy podrożały, ale 8gb o prawie 100zł? 0_o

Edytowane przez dulu1
Link to post
Share on other sites

producent deklaruje max 8.4 W. Kiedy kładę się spać i wyłączam piec, to po chwili słychać jak plastik na tym kontrolerze "strzela" :D

Teraz jest podpięty pod 12V w zasilaczu żeby mniej kabli na płycie było, w sumie później spróbuje podpiąć do 7V i leciutko skręcić na 6, wtedy przynajmniej nie będzie się tak męczył.

 

Pompka jest na małych gumowych podkładeczkach, przedtem pomagało, ale jak zwiozłem skrzynke do krakowa to zaczęła wpadać w rezonans z moim biurkiem z ikei (tamto poprzednie biurko to lite drewno więc nie ma się czemu dziwić). Co z tym zrobie? szczerze to nie mam pojęcia, myślałem żeby ją na wężu "zawiesić" jak będę się przesiadał na 16/10

 

Obecnie muszę poczekać jeszcze na wolne dwie stówki żeby kombinować dalej, na razie będzie co najmniej tydzień zastoju... na osłodę zdjęcia 8-)

 

http://dl.dropbox.com/s/93ga57lklxfa5mx/20170308_181255.jpg?dl=0http://dl.dropbox.com/s/sttr3g674me03r2/20170308_181216.jpg?dl=0

Edytowane przez dulu1
Link to post
Share on other sites
  • 2 miesiące temu...

Całość dalej stoi w miejscu, m.in przez to że radełon sobie "umar"... uwaliłem bios karty, bo nie chciała mi wchodzić automatycznie na wyższe takty.

Padło na 1050 ti, ogólnie spoko bo temperatury układu spadły znacząco, tylko teraz wężyk jest za krótki bo ta karta ma rdzeń umieszczony bliżej śledzia. Co jak co, ale komicznie to wygląda :D

 

Ponadto, kontroler obrotów padł, tranzystor nie wytrzymał.. także zapewnienie producenta można sobie w buty włożyć

 

http://dl.dropbox.com/s/8i89g592zcrb7hj/20170517_145730.jpg?dl=0

Link to post
Share on other sites
leciutkiego przekroczenia mocy

 

 

 

 

 

 zapewnienie producenta można sobie w buty włożyć

 

 

 

?? Nie bardzo rozumiem, trzeba było założyć chociaż jakiś radiator na ten tranzystor.. 

Edytowane przez sebbo98
Link to post
Share on other sites

 

 

Ponadto, kontroler obrotów padł, tranzystor nie wytrzymał.. także zapewnienie producenta można sobie w buty włożyć

 

 

 Niestety,na takie kontrolery trzeba dawać radiator odrazu,bo to straszny badziew. Ja tak uwaliłem 3 kontrolery do ledów ( podłączając 5m taśmy z zestawu, z którą powinien bez problemu działać). Na 4 mam radiator + nawiew i jakoś się trzyma, zobaczymy jak długo.

Link to post
Share on other sites

Trochę za ostro :D
producent gwarantuje poprawna pracę kontrolera na podstawie karty katalogowej tranzystora i podaje moc max która uwaga jest podawana dla 25 stopni( na złączu ). Niestety krzywa przenoszenia mocy jest mocno nie liniowa. Można przyjąć że 2 krotne przekroczenie temperatury to 4 krotne zmniejszenie przenoszonej mocy.

Edytowane przez tomasz1987
Link to post
Share on other sites

Czy mi się tylko wydaje czy w tym układzie brakuje rezerwuaru ? Czy może coś mnie ominęło ?

 

Ehh... jak mnie to bawi, jak wszędzie trąbią że bez rezerwuaru to groźnie i trudniej się napełnia i wgl

Tak, nie ma go i od początku miało go nie być. Raz że taniej, dwa że wizualnie mi nie pasuje :) I muszę też zdementować mit że ubywa około 40ml płynu na rok. U mnie chodzi 3 miechy i ani kropli nie ubyło :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

?? Nie bardzo rozumiem, trzeba było założyć chociaż jakiś radiator na ten tranzystor.. 

 

No radiator był założony. Co prawda 1x1 cm no ale był. Moja wina, wiem. Kupie niedługo taki sam, wlutuje i skombinuje mu jakieś chłodzenie :)

 

 

Trochę za ostro :D

producent gwarantuje poprawna pracę kontrolera na podstawie karty katalogowej tranzystora i podaje moc max która uwaga jest podawana dla 25 stopni( na złączu ). Niestety krzywa przenoszenia mocy jest mocno nie liniowa. Można przyjąć że 2 krotne przekroczenie temperatury to 4 krotne zmniejszenie przenoszonej mocy.

Jak najbardziej może tak być, ale ja nie kupiłem tranzystora, tylko kontroler. I dla kontrolera było podane w specyfikacji że mogę zapodać 8,5W obciążenia, a nie dla tranzystora. Mnie nie powinno interesować jaki mosfet jest w środku, prawda? :)

 

 

 

Próbowałem podpinać pompkę zwierając 5V i 12V żeby otrzymać 7V (jakoś tak). Na włączonym zasilaczu działało jak trzeba, ale po wyłączeniu kompa, nie chciał się on włączyć ponownie. Na samych wentylatorach ten bajer działał.

 

Moding modingiem, teraz idę ogrywać betę quake champions :3

Link to post
Share on other sites

 

 

Ehh... jak mnie to bawi, jak wszędzie trąbią że bez rezerwuaru to groźnie i trudniej się napełnia i wgl Tak, nie ma go i od początku miało go nie być. Raz że taniej, dwa że wizualnie mi nie pasuje :) I muszę też zdementować mit że ubywa około 40ml płynu na rok. U mnie chodzi 3 miechy i ani kropli nie ubyło :)

Ale nie mam nic przeciwko takiem układowi tylko mnie to zdziwiło. Skoro tobie to pasuje to najważniejsze.

Nie brałem pod uwagę tego, że zapomniałeś o rezie tylko zdziwił mnie jest brak. :)

Link to post
Share on other sites

:D co wyście się tak mnie powystraszali :P

instrukcje i pudełko projektują chłopaki od marketingu a nie technicy to ma ładnie wyglądać a ludzie mają to kupować
ja też jak zaczynam mówić jak działa moja pompka to jej nie sprzedaje :PPP

co ładniej wygląda moc 8,5W
czy : moc znamionowa 8,5W*
* maksymalna moc wydzielona przy pracy ciągłej dla temperatury otoczenia nie przekraczającej 25*C :P

Link to post
Share on other sites
  • 1 miesiąc temu...

grałem sobie w quake champions chyba bez przerwy z dwie godziny aż tu nagle CHLUST.... sekunda patrzenia w monitor, kojarzenie faktów, i szybko pod biurko żeby wyłączyć zasilacz. Przyczyna - najprawdopodobniej przepalił mi się regulatorek obrotów od jednego z wentylatorów, przez co ciecz nagrzała się do takiej temperatury, że wąż wystrzelił z niesławnej złączki fesera (dla nieobeznanych, złączka jest 16/10 a wąż 13/10. Klęcze przed skrzynką żeby ją otworzyć, i tylko widze powiększającą się kałużę cieczy na podłodze :D

 

http://dl.dropbox.com/s/80qwn9xs6cjukuw/20170622_020132.jpg?dl=0

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...