Skocz do zawartości

Jak to jest z tymi kartami dźwiękowymi do stereo w grach?


Recommended Posts

Witajcie.

 

Właśnie składam komputer dla syna (Komunia) i choć znam się trochę w temacie gnębi mnie jedno pytanie.

Czy jeśli się gra w gry na słuchawkach stereo efekty środowiskowe 3D będą podobnie pozycjonowane na różnych kartach dźwiękowych?

Nie używam 5.1, 7.1 itd., tylko stereo.

 

Komp już częściowo złożony. Brakuje procka (będzie i7 4790K), karty grafiki (będzie GTX780 Gigabyte Windforce używka, lub GTX970 Gigabyte Windforce nówka), Windowsa 8.1 64bit i właśnie dźwiękówki. Płyta Asusa na Z97P - ma m.in. dwa wolne porty PCI , zasilacz Chieftec GDP750C Gold A-90 750W, HDD 2TB 7200 obrotów Seagate 64MB cache  i 16GB DDR3 1600MHz HyperX FurryBlue CL10.

 

Zastanawiam się, czy jeśli karta ma sterowniki do Win8/10 obsługuje EAX2.0 lub EAX1.0 będzie dobrze odtwarzać dźwięk w grach wydanych po 2012 roku. Nie chodzi mi tu o wymienne preampy, itp, wiadomo że zmieniają jakość brzmienia. Bardziej zależy mi na odpowiedzi, czy np. stara karta dźwiękowa na pci obsługująca EAX1.0 lub nawet EAX 2.0 poradzi sobie z grami obecnie wydawanymi (coś ala virtual ear na słuchawkach znane z chipsetów X-Fi lub właśnie Aureal3D).

 

Mam gdzieś w szufladzie Turtle Beach Montego na Vortex 1, która miała bardzo dobrze brzmienie. Wiem, że są sterowniki do tej karty, które działają nawet na Win10 (niestety do wspaniałej Turtle Beach Santa Cruz nie ma :( ). Czy dobrze to zagra np. z Alien Isolation, lub Borderlands2? Oczywiście najlepiej samemu sprawdzić, jednak może ktoś z was przerobił już ten problem?  Czy obecne gry wykorzystują EAX 4.0 i 5.0? A może tylko EAX 1.0 i/lub 2.0? Od jakiegoś czasu nie widzę w opcjach nowych tytułów wyboru czegoś więcej niż głośności dźwięku. Co to oznacza?

 

Czytałem peany na temat SC808, zachwalane modele Asusa. Ja sam w moim komputerze mam od pięciu lat Auzen X-Fi Prelude PCI (świetna hybryda karty audiofilskiej i do gier na chipsecie X-Fi) i zastanawiam się czy nie kupić synowi używanej sztuki. Choć firma Auzen zniknęła z rynku, karta nadal trzyma wysoki poziom i ma stery do Win10. Ten Auzen nie odstaje bardzo od mojego audiofilskiego Rolanda Quad-Capture na USB.

 

Kolejne pytanie jest o karty dźwiękowe na USB. Czy tutaj też sprawdzą się w grach tak aby pozycjonować wroga po dźwięku? Czy karty do zastosowań muzycznych tj. Roland, Audiotrak, ESI, będą się sprawdzały podczas grania?

 

Proszę o rzeczową dyskusję.

 

Pozdrawiam,

 

Azz

 

 

Link to post
Share on other sites

EAX został już dawno uśmiercony przez sam Microsoft od czasu wejścia Windows Vista. Od tego czasu żadna gra z EAXem nawet poprzez użycie emulatora od Creative - ALchemy - nie działa tak samo na nowych systemach tak jak na Windows XP. Odrazu mówię, że nie warto nawet się tym zajmować, bo to nie będzie to samo EAX co na pre-Vista. Różne jaja są, od brakujących dźwięków, do rozwalonego balansu, nieprawidłowej głośności... cuda dziwy się dzieją. System dźwięku w nowych systemach został zmieniony (poczytaj) co dało ogólnie dużo korzyści, jednakże jednocześnie poprzez wymuszenie używania software zamiast bezpośrednio hardware EAX umarł śmiercią naturalną, gdyż nagle super-wypasione karty Creative projektowane specjalnie pod hardware acceleration straciły rację bytu. Doświadczenie pokazuje (DirectX 12/Vulkan/AMD TrueAudio/NVidia VR Works Audio) że być może znowu kiedyś historia zatoczy koło, i znów doczekamy się akcelerowanego audio, ale jak narazie nic na to nie wskazuje. Być może przyszłość w akceleracji audio to teraz... karty grafiki :) Być może byłoby też lepiej, gdyby Creative nie spoczęło na laurach, i zaczęło rozwijać OpenAL. Niestety nic nie wskazuje na to, że to kiedykolwiek nastąpi - widocznie Creative stwierdziło, że to nieopłacalna inwestycja.
Teraz jakakolwiek karta dźwiękowa zgodna z DirectX będzie dobrze działać w grach, bo itak prawie wszystkim co związane z dźwiękiem zajmuje się procesor (oprócz wewnętrznych "przetasowań" w karcie, którym zajmuje się DSP), dlatego nie ma żadnych przeciwskazań do używania kart USB, i nie ma co patrzeć już na obsługę EAX. Chyba, że ktoś planuje multiboot z Windowsem XP, ale to wtedy najnowsze karty które warto wogóle brać pod uwagę to seria X-Fi z prawdziwym procesorem.

Ogólnie z kartami dźwiękowymi dzisiaj mamy spory zastój, jeśli idzie o PCI/PCI-E. Nie ma żadnej ciekawej karty która nie miałaby jakichś problemów czy to ze sterownikami, czy kompatybilnością, czy jeszcze z czymś innym (np. słynna karta córka i wejście mikrofonowe w AIM SC808). Najciekawszą opcją jest teraz wg mnie kupno DACa z Optical-In i podłączenie do integry lub karty dźwiękowej optykiem, lub jakaś fajna karta na USB - ale to tylko moje zdanie.

Co do:

Czy jeśli się gra w gry na słuchawkach stereo efekty środowiskowe 3D będą podobnie pozycjonowane na różnych kartach dźwiękowych?
Nie używam 5.1, 7.1 itd., tylko stereo.

To, jak dobry dźwięk będzie w danej grze, zależy teraz już tylko i wyłącznie od developerów i użytych przez nich rozwiązań dźwiękowych, a tym samym również jakości sprzętu audio. Niektóre gry mają niesamowity dźwięk 3D (np. polecam sprawdzić sobie Overwatch z włączonym Dolby Atmos for headphones) a niektóre tak okropny, że nie da się go słuchać. Jest spory rozrzut jakościowy.

Można też używać "protez" typu CMSS-3D/Dolby Headphone/SBX Pro Studio Surround, ale to tylko wirtualizacje 3D, które dają jakąś korzyść, tylko jeśli dana gra ma faktycznie kiepski dźwięk 3D (patrz mój poradnik w sygnaturce). Na dłuższą metę trudno się z tym bawić, chyba że gra się sporo w FPSy sieciowe.
Takie wirtualizacje nigdy nie dorównają dobremu silnikowi 3D jak to cudo: Longcat 3D Audio gdyż takie silniki muszą być wdrażane już na poziomie gry. Najblizej jak narazie dobrym kierunkiem w 3D audio, które zbliża się poziomem jakości do dawnych gier z EAXem to właśnie Dolby Atmos for Headphones użyty w Overwatchu - jak grałem w betę, to zaraz lepiej się gra z takim dźwiękiem na słuchawkach. Bardzo zblizony poziom do AMD TrueAudio (które już raczej umarło śmiercią naturalną) Może kiedyś doczekamy się czegoś co dorówna poziomowi tego Longcat 3D Audio ;) Ciekawie zapowiada się NVidia VR Works Audio, czyli niby pierwszy na świecie silnik dźwiękowy oparty na fizyce.

Edytowane przez ReznoR
Link to post
Share on other sites

Obecnie nie ma żadnych przeciwskazań aby nie używać karty stereo do gier, od wielu lat gry używają softwarowych rozwiązań i praktycznie każda karta się będzie nadawać do tego celu. Osobiście używam karty Creativa XFi Extreme Audio PCIE z podłączonym DAC'iem za pomocą TOS linka i rozwiązanie dział dobrze w każdej grze. Dodam że pod koniec 90'tych pokazał się system jeszcze ciekawszy od Aureala i EAX, a mianowicie Sensaura 3D - wykupiona później przez Yamahę. System pozwalał na symulacje pozycji dźwięku w pełnych 360 stopniach i to tylko na dwóch głośnikach, a dodatkowo umożliwiał realistyczną symulację dźwięków dochodzących zza ścian czy przeszkód terenowych. System ten w bardzo łatwy sposób dawał się adoptować i integrować w system dźwiękowy DirectX6. Wiele gier go obsługiwało i dawał świetne rezultaty o wiele lepsze niż obecne rozwiązania softwarowe. Niestety od DirectX8 zmieniono specyfikację Direct Sound i przestał być kompatybilny ze sprzętowymi procesorami Sensaura 3D.

Edytowane przez randallandhopkirk
Link to post
Share on other sites

"Czy jeśli się gra w gry na słuchawkach stereo efekty środowiskowe 3D będą podobnie pozycjonowane na różnych kartach dźwiękowych?"

- Niekoniecznie, wszystko zależy od karty i słuchawek. Jeśli chodzi o najtańszy sprzęt to tu pozycjonowanie może leżeć. Natomiast większych różnic pomiędzy lepszymi modelami dźwiękówek nie będzie. 

 

"Kolejne pytanie jest o karty dźwiękowe na USB. Czy tutaj też sprawdzą się w grach tak aby pozycjonować wroga po dźwięku? Czy karty do zastosowań muzycznych tj. Roland, Audiotrak, ESI, będą się sprawdzały podczas grania?"

- Tak jak wyżej. Jeśli tylko zgrasz je z dobrymi słuchawkami sprawdzą się bardzo dobrze podczas grania. Przebijając te wszystkie śmieszne układy 7.1.

Edytowane przez wdwdr
Link to post
Share on other sites

To teraz podstawowe pytanie ile masz kasy i jakie sluchawki

Karta do 600PLN, słuchawki Sennheiser do 400PLN. W zapasie są gamingowe słuchawki Genesis z mikrofonem link. Żaden cud, podbijają trochę bas, ale nie są tak bardzo złe w porównaniu do moich leciwych Sennheiser HD555. Dają radę w grach. Do muzy będą Sennheisery.

 

Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Wnioskuję zatem, że każda karta dźwiękowa działa jako stereo, a 3d generuje software z directX i sterownik karty. Innymi słowy - jeśli sterownik karty wspiera win8 lub win10 to będzie działać z grami w 3d stereo bez problemu. Jedyne co to może się różnić jakość generowanego dźwięku, co będzie wynikać z samej konstrukcji karty i jej ograniczeń.

 

Osobiście interesuje mnie karta dźwiękowa na port PCI bo na samym dole płyty głównej link będą dwa takie porty do dyspozycji.

 

Pozdrawiam,

 

Azz

Link to post
Share on other sites
W zapasie są gamingowe słuchawki Genesis z mikrofonem link. Żaden cud, podbijają trochę bas, ale nie są tak bardzo złe w porównaniu do moich leciwych Sennheiser HD555.

Może tu występować problem napędzeniem HD555.Auzen, to układ nie do końca do słuchawek takich jak HD555. Według mnie warto wymienić kartę jak i słuchawki. W jednym i drugi powinien czekać spory skok generowanego dźwięku, aczkolwiek jak ktoś lubi programowe uprzestrzennienie, to trzeba będzie się nieco nakombinować w przypadku karty dźwiękowej, kupując zestaw wzmacniaczy operacyjnych (na początek niedrogich). Sam AIM nie generuje niewiadomego jakiego scenicznego dźwięku, po przesiadce z Auzen może czegoś brakować. Co do Słuchawek warto się kierować w DT990/AD700X albo zamknięte DT150 ,ewentualnie Ultrasone HFi780, jeśli ktoś woli dosadniejszą ,360 stopniowa przestrzeń.

 

z tańszych słuchawek;

-TS672,

-HD669,

-CAL (ale rekablowane)

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...