Skocz do zawartości

Zaniżanie przepustowości łącza przez ISP a prawo unijne


Recommended Posts

Witajcie,
Wdrażane od 2011 roku prawo unijne, mające za zadanie wyrównać sytuację na rynku, zakładało m.in, że konsument ma otrzymywać minimum 90% przepustowości łącza, za które płaci.

Tymczasem mi, wieloletniemu klientowi Multimedii, od 2 miesięcy ograniczono tę wartość do 75-80% dla łącza 120Mbit/s.
Testy wykonuję na różnych urządzeniach, przy bezpośrednim i pośrednim połączeniu komputera do modemu i przez oficjalny tester operatora.
Niezależnie do dnia tygodnia, pory dnia czy nocy, otrzymuję raptem 94-97Mbit/s. Konsultaci argumentują to przede wszystkim obciążeniem sieci i mówią, że moja wartość wynosi do 120Mbit/s.
Jest to oczywista manipulacja i traktowanie klienta jako idioty, który nie zasługuje na szacunek, gdyż powątpiewam, aby sieć była jednakowo obciążona 24/7 od 2 miesięcy. Po prostu założono mi jakąś blokadę przepustowości łącza na poziomie ok. 80%.

Jak sądzicie - można coś z tym zrobić? Prowadzenie dyskusji z opryskliwym działem technicznym do niczego nie prowadzi, a dział reklamacji także unika rozwiązania problemu.
Czy powoływanie się na prawo unijne, mające niejako pewne zwierzchnictwo nad naszym, ma jakiś sens?

P.S.
Odradzam tego operatora (Multimedia). 

Link to post
Share on other sites
 do 120Mbit/s.

Już od kilku lat takie są umowy u niemal wszystkich operatorów. Więc nie masz szans na wygranie sprawy. Tak to jest jak człowiek nie czyta umowy przed podpisaniem ...

Edytowane przez ragon
Link to post
Share on other sites

Ludzie już teraz coraz częściej zwracają uwagę na ten punkt umowy, jednak najczęściej jest do wyboru, albo podpisujesz taka umowę, albo wcale.

Praktycznie nie ma wyboru typu: operator z gwarantowaną prędkością w umowie i drugi z zapisem prędkość łącza do ... - wszyscy wpisują do..., bo tak wygodniej.

Chyba, że kupujesz łącze do firmy (czy prywatne) i stawiasz taki warunek - jednak cena wtedy jest sporo wyższa.

Link to post
Share on other sites

Ja to jak najbardziej rozumiem, tylko ja mam łącze do 97Mbit/s a nie 120Mbit/s, bo przez ostatnich tylko miesiąc wykonałem co najmniej 50-80 testów o różnych godzinach w ciągu dnia jak i w ciąg nocy, różne dni tygodnia i na różne sposoby.

Prędkość nigdy nie dobiła nawet do 100Mbit/s co oznacza, że najzwyczajniej w świecie mam założone jakieś ograniczenie - to już chyba nie do końca jest zgodne z umową, prawda?

Link to post
Share on other sites

A co mają powiedzieć użytkownicy łączy mobilnych gdzie nie rzadko do 150Mbps oznacza ledwo kilka-kilkanaście Mb/s. Chyba są w dużo gorszej sytuacji niż ty, gdzie nadal masz szybkie łącze. Jak wygląda u ciebie sytuacja przy pobieraniu plików, też masz prędkość zauważalnie niższą niż 15MB/s? Czy na pewno twoje komputery i cały sprzęt sieciowy działają w Gigabit Ethernet? To istotne, bo np. laptopy z reguły mają karty 100Mb, co obniża wydajność takiego łącza.

Link to post
Share on other sites

Tak, mam NIC 1GB/s.

 

Pobieranie z szybkich serwerów to ZAWSZE 10,6-10,7MB/s.

 

Co mają powiedzieć? Nie będę się porównywać do tych, co mają gorzej tylko do tych, którzy są klientami Multimedii i dostają tyle, za ile płacą - czyli 90-100%. Mam komputer z sygnaturki, więc tak - po mojej stronie wszystko jest ok. Po prostu ISP się wycwanił i wygląda na to, że najzwyczajniej w świecie założył mi ograniczenie na pułapie 80%.

Edytowane przez Jacgues
Link to post
Share on other sites

Tak, mam NIC 1GB/s.

 

Pobieranie z szybkich serwerów to ZAWSZE 10,6-10,7MB/s.

 

Co mają powiedzieć? Nie będę się porównywać do tych, co mają gorzej tylko do tych, którzy są klientami Multimedii i dostają tyle, za ile płacą - czyli 90-100%. Mam komputer z sygnaturki, więc tak - po mojej stronie wszystko jest ok. Po prostu ISP się wycwanił i wygląda na to, że najzwyczajniej w świecie założył mi ograniczenie na pułapie 80%.

 

3 miesiące męczyłem się kiedyś z Neostradą w identycznej sprawie. Przez ten czas wyniki pomiaru łącza oscylowały w granicach 1 MB/s pomimo podpisanej umowy do 20 MB/s. Wynikało to z przeciążonej sieci DSLAM'u operatora, który nie był wstanie podać daty rozbudowy centrali. Operatorzy mają tak skonstruowane umowy, że nawet w przypadku awarii usługi jedyne co możesz zrobić to zerwać umowę lub oczekiwać rekompensaty za każdy dzień w którym usługa nie działała/nie funkcjonowała poprawnie. Operator w tym przypadku nie ponosi żadnych konsekwencji za nienależyte dostarczanie usługi. Nawet skarga do UKE nic nie pomogła gdyż operator Orange jest spółką prywatną i UKE w żaden sposób nie może wymusić na operatorze natychmiastowej rozbudowy, poprawy sieci. Do póki w życie nie wejdą przepisy z UE dotyczące gwarantowanej przepustowości łącza nic nie będzie można zrobić.

Edytowane przez Arjen
Link to post
Share on other sites

Ha ha ha ... jak jesteś cwany do czemu nie napiszesz pisma do UOKiK? Wynik i tak będzie że MM działa zgodnie z umową.

masz napisane "do" więc możesz mieć i 60... mam też dodatkowy net z play'a i też jest napisane "do" a mieszkam w takim miejscu że nie mam LTE więc mam wolną prędkość (byłem świadomy) i tak nic mi nie pomoże. 

 

Offtop:

Po za tym tak myślę na co komu dziś 120Mbit? Chyba w firmach to rozumiem, bo do grania online to aż tyle nie potrzeba ...

Link to post
Share on other sites

@ragon

 

"naucz się czytać ze zrozumieniem" - zawsze bawi mnie to, gdyż na ogół do takich argumentów sprowadzają się ludzie, którzy mają z tym ewidentny problem. Cóż za hipokryzja...

 

1. Napisałem wyraźnie, że zdaję sobie sprawę, że nie będę miał 100% wartości przepustowości, co nie zmienia faktu, że w przeciwieństwie do Ciebie nie jestem konformistą i nie mówię, że deszcz pada, gdy mi plują w twarz.

 

2. Jest coś takiego jak "zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego".

Nie jestem zwolennikiem UE w obecnym wymiarze, ale jeśli chodzi o prawo wymuszające na operatorach zapewnienie gwarancji odnośnie usługi, którą oferują, co uniemożliwi dalsze oszukiwanie klientów i robienie co im się żywnie podoba, to muszę przyznać, że jest to jeden z nielicznych przepisów, który zasługuje na aprobatę.

Gwarancja dostarczania przez operatora telekomunikacyjnego minimum 90% przepustowości funkcjonuje w Unii od dawna.

Edytowane przez Jacgues
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites
Gwarancja dostarczania przez operatora telekomunikacyjnego minimum 90% przepustowości funkcjonuje w Unii od dawna.

No i co z tego, kiedy prawo jest dziurawe, operatorzy podają prędkości DO, a chyba mało który (w każdym razie raczej żaden z tych ogólnopolskich) gwarantuje minimalną przepustowość łącza.

Chcesz, to możesz z tym się udać nawet do Strasburga, ale wątpliwe, abyś cokolwiek wygrał... Co najwyżej wybulisz kupę szmalu na prawników...

 

Co ja mam powiedzieć? Na Twoim miejscu i tak bym się cieszył, mam Neostradę DO 10 Mb/s, a tych niby gwarantowanych 90% nigdy chyba nie uświadczyłem. Teraz w testach mi zwykle wychodzi 6-7 Mb/s, co i tak jest nieźle, bo jakiś rok temu (to samo łącze i ta sama umowa) miałem przeważnie w granicach 2-3 Mb/s... Mieszkam w mieście (przynajmniej teoretycznie) i póki co jestem skazany na takie a nie inne warunki. Serio, na moje osiedle nic innego po kablu nie dociera, co najwyżej jakieś protezy pokroju LTE, gdzie jest jeszcze gorzej...

Szanuj ISP swego, bo możesz mieć gorszego ;)

Edytowane przez 030366
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...