Skocz do zawartości

Przepustowość kart.


Recommended Posts

Cześć!

Otóż natknąłem się na kilka rzeczy przy wyborze kart graficznych.

taktowanie pamięci

taktowanie rdzenia 

- Szyna Bitowa 

 

Teraz moje pytanie, czy owe zegary są ze sobą powiązane? Tzn. Wpływają na przepustowość?

Przykładowo, szyna danych 128 bit + taktowanie rdzenia 1100 mhz dorównuje szynie danych 250 bit + 600 Mhz.. ? 

Czy taktowanie pamięci również się w to wlicza? Czy ma ona (taktowanie pamięci) jakiś wpływ na gry? 

Pozdrawiam. http://forum.itpc.net.pl/public/style_emoticons/default/smile.png

 

Link to post
Share on other sites

Zegary maja wpływ na przepustowość. Przepustowością nazywa się komunikację miedzy procesorem graficznym a pamięcią graficzną, więc jeśli się zwiększy taktowanie którejś z nich to zwiększy się również wydajność, także w grach.

 

Szyna danych pamięci jest stała i wynosi odpowiednio: 64, 128, 256, 384, 512 bitów.

  • Popieram 3
Link to post
Share on other sites

Dam ci wykład naukowy :D

Zobacz Cpuz karty GTX960

http://www.totallydubbed.net/content/uploads/2015/02/GPUZ.gif

 

Wydajność procesora karty

I teraz liczymy co i jak.

Taktowanie rdzenia 1190Mhz

ROPów 32

1190 x 32 = 38080Mpxl/s czyli 38.1Gixel/s

 

Taktowanie rdzenia 1190Mhz

TMU 64

1190 x 64 = 76160MTexel/s czyli 76.2GTexel/s

 

Przepustowość Pamięci

Pamięci w tej karcie działają na 1753Mhz a na każdy cykl idzie 4 sygnały czyli działają jak by miały 7012Mhz (1753x4=7012)

Karta ma 128bit czyli pamięć przepuszcza 128bit na 1 cykl (herc) a cykli jest 1753mln/s i działa efektywnie jak by było cykli 7012mln/s

Ważne jest tez to że 8bit to 1bajt bity piszmy małą literką b a bajty dużą B żeby nie mylić

liczymy

(128bit / 8) x 7012Mhz = 16bajt x 7012Mhz = 112192Mbajtów/sekundę czyli 112.2GB/s

 

Jak widzisz wyniki się zgadzają z tymi w cpuz (cpuz zaokrągla wynik i ja też tak zrobiłem).

Edytowane przez Centik
  • Popieram 4
Link to post
Share on other sites

Przepustowość pamięci karty odnosi się do VRAM karty.

Jako ciekawostkę dodam że karta 256bit 3500Mhz DDR5 ma taką samą przepustowość jak karta 128bit 7000Mhz DDR5.

Karta 256bit 2000Mhz DDR3 też ma taką samą przepustowość jak karta 128bit 4000Mhz DDR5.

Liczy się bity (szyne pamięci) X taktowanie pamięci.

  • Popieram 3
Link to post
Share on other sites

@Centik, jesteś mistrzem! :D

 

Jeszcze takie pytanie, na co głownie zwracać uwagę pod kontem gier / internetu? Taktowanie rdzenia czy pamięci? Czy może na ogólną przepustowość?

Warto (przykładowo) mieć wysokie taktowanie pamięci a za to niskie rdzenia..?

Czy może dopasowane? Aby żaden element nie ograniczał karty? Tzn. Zbyt niskie taktowanie rdzenia, ale za to wysoka pamięci.. ( przykładowo : Rdzeń 200 mhz , pamięć 1600 ) <-- Podniesienie przepustowości ogólnej karty przy pomocy taktowania pamięci, przy czym taktowanie rdzenia zostaje na 200 mhz..

Czy to nie korzystnie wpłynie na działanie całej karty?

W końcu taktowanie pamięci jest wysokie, ale za to taktowanie rdzenia jest niskie.. Jaki wpływ będzie miało takowe ustawienie? 

 Co taktowanie rdzenia ograniczy?

 

Link to post
Share on other sites

Na wydajność karty głównie ma wpływ zastosowana architektura i sterowniki. Przeważnie podkrecenie rdzenia i pamięci wpłynie na większą wydajność. Inaczej jest przy koparkach coinow. Obniżenie napięcia przy utrzymaniu zegarów, zwiększało zysk jaki karta generowała.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Ja bym przy wyborze karty patrzył w 50% na wydajność rdzenia i pamięci (dane z cpuz: piksel filrate i texel filrate oraz przepustowość pamięci) a drugie 50% na zastosowane technologie (wersja odsługiwanego DX, architekturę itp) i pobór prądu (czy zasilacz podoła czy trzeba go dokupić). Warto tez popatrzeć na testy kart w internecie i ich wydajność w grach. Na DirectX warto zwracać uwagę bo po premierze crysisa 3 były takie sytuacje że jeden nie odpalił gry bo miał I7@4,0Ghz, GTX295 i 12GB RAM (karta DX10) a drugi grał bo mu mama kupiła w Tesco kompa z kartą 4GB :-) (jakiś pentium, 2GB ram i GT430 z DX11). Na architekturę rdzenia i testy warto patrzeć bo są takie sytuacje że z cpuz dochodzimy do wniosku że GTX760 jest szybszy od GTX960 a w praktyce jest odwrotnie.

http://www.hardwareluxx.de/images/stories/galleries/reviews/2013/gainward-gtx-780-760-phantom/gainward_gtx_760_phantom_gpuz.gif

http://www.totallydubbed.net/content/uploads/2015/02/GPUZ.gif

Edytowane przez Centik
  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites

A pod rozdzielczoś 4k jest potrzebna specjalna karta Graficzna?
Np. Z wysoką przepustowośćą / pamięcią. VRAM?

2) Bez podanej ilość TMUs (Textur Fillrate ) karty graficznej liczy się taktowanie pamięci * ilość ROP'ów?

Edytowane przez EseeY
Link to post
Share on other sites

Procesor oblicza położenie obiektów, ruchu i tego co się dzieje w grze, natomiast karta ma to wszystko "wykolorować" i jeśli mamy rozdzielczość fulhd to karta powiedzmy że daje radę "wykolorowac" te 60 obrazków na sek a jeżeli uruchomimy 4K to mamy 4X więcej punktów do "wykolorowania" i potrzeba 4X szybszej karty aby osiągnąć te same 60klatek na sek co w fulhd.

Link to post
Share on other sites

Procesor oblicza położenie obiektów, ruchu i tego co się dzieje w grze, natomiast karta ma to wszystko "wykolorować" i jeśli mamy rozdzielczość fulhd to karta powiedzmy że daje radę "wykolorowac" te 60 obrazków na sek a jeżeli uruchomimy 4K to mamy 4X więcej punktów do "wykolorowania" i potrzeba 4X szybszej karty aby osiągnąć te same 60klatek na sek co w fulhd.

A to tak samo działa np. przy wielu monitorach? 

Na co zwrócić uwagę przy Wielu monitorach? Przepustowosc? Pixel fillrate? jak przy dużym monitorze / wielu monitorach będzie wyglądało zbyt mała ilość Pixel fillrate? Czy on nie doczyta pixeli monitora? Bądź wolno doczyta..? Czy może zwrócić uwagę na doczytywanie textur?  (Texel fillrate)

Edytowane przez EseeY
Link to post
Share on other sites

Przy wielu monitorach procesor pracuje tak samo tylko karta lub karty (SLI lub Crosfire) maja więcej pracy. Ogólnie to im więcej wszystkiego tym lepiej i trudno powiedzieć na jaki parametr najbardziej zwracać uwagę ale chcąc grać na 3 monitorach wolał bym żeby jednak ilość ROP była ponad 32. Zamiast R9 280X (32ROP) wolał bym dopłacić do R9 290 (64ROP). R9 280 jest dobrą karta ale 2x więcej Gixel/s do gry wielomonitorowej by się przydało. Do pracy wielomonitorowej ilość ROP jest bardzo ważna i chyba dlatego GTX970 oraz GTX980 mają ich nieco więcej bo 56 i 64.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Przy wielu monitorach procesor pracuje tak samo tylko karta lub karty (SLI lub Crosfire) maja więcej pracy. Ogólnie to im więcej wszystkiego tym lepiej i trudno powiedzieć na jaki parametr najbardziej zwracać uwagę ale chcąc grać na 3 monitorach wolał bym żeby jednak ilość ROP była ponad 32. Zamiast R9 280X (32ROP) wolał bym dopłacić do R9 290 (64ROP). R9 280 jest dobrą karta ale 2x więcej Gixel/s do gry wielomonitorowej by się przydało. Do pracy wielomonitorowej ilość ROP jest bardzo ważna i chyba dlatego GTX970 oraz GTX980 mają ich nieco więcej bo 56 i 64.

Przy wielu monitorach karta graficzna działa na takiej samej zasadzie jak w rozdzielczości 4k?

 

Czy szybkość wypełnienia pixelami ma wpływ na klatki na sekunde w grach? Czy tylko zwracać uwagę na ilość ROP i czytanie textur?

Wczytywanie textur liczy się ilość ROP * taktowanie rdzenia?

Link to post
Share on other sites

Zawsze relacje karta-procesor są takie same. Powiem tyle że 3 monitory fulhd łatwiej karta pociągnie niż 4K (4K to jak 4 monitory fulhd).

A czego lepiej mieć więcej w karcie to trudno powiedzieć to podobne pytanie czy lepiej kupić Opla czy Vw. Najlepiej kupić taką która ma wszystkiego dużo i jest im nowsza tym lepiej ale to trzeba spać na forsie.

Link to post
Share on other sites

Zawsze relacje karta-procesor są takie same. Powiem tyle że 3 monitory fulhd łatwiej karta pociągnie niż 4K (4K to jak 4 monitory fulhd).

A czego lepiej mieć więcej w karcie to trudno powiedzieć to podobne pytanie czy lepiej kupić Opla czy Vw. Najlepiej kupić taką która ma wszystkiego dużo i jest im nowsza tym lepiej ale to trzeba spać na forsie.

A czy wypełnienie pixelami gdy jest niskie ma wpływ na fps? Czy tylko wolniej doczytuje detale itd..?

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...