Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję
Zdjęcie

C64 - Wgrywanie i kopiowanie za pomocą kasety-adaptera

Commodore C64 kaseta adapter

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Fenio

Fenio
  • ∞∞∞∞∞∞∞

  • 3214 postów

Napisano 29 styczeń 2015 - 03:27

Witam

 

Podobno jeszcze nie wszyscy znają ten sposób używania tanich chińskich kaset-adapterów więc przedstawię mini poradnik dla początkujących, może się komuś przyda :)

Za pomocą kasety-adaptera oraz dowolnego komputera potrafiącego odtwarzać pliki wav/mp3 możemy wgrywać gry i programy praktycznie na każdym 8 bitowym komputerku wyposażonym w magnetofon, ja podam instrukcję dla Commodore 64 zakładając że posiada on zamontowany cartridge dodający obsługę turbo. U mnie jest to BlackBox w wersji 4.

 

Potrzebujemy tandetny chiński adapter kasety z wyprowadzeniem które umożliwi podpięcie adaptera do karty dźwiękowej. Dla najlepszych rezultatów kaseta-adapter powinna odtwarzać dźwięk w MONO. 

Jeśli głowica jest STEREO to w razie problemów z wgrywaniem należałoby połączyć kanały lewy i prawy np. lutując kabelki przy głowicy w adapterze.

Poniżej zdjęcie kasety-adaptera który jest już wyposażony w głowicę MONO oraz oba kanały zwarte. Jest on sprzedawany jako stereo (!!!) i kompletnie nie nadaje się do słuchania muzyki (tragiczna jakość + mono), ja swój kupiłem na allegro za 3,89zł wraz z przesyłką :)

KASETA%20ADAPTER%202.jpg

 

Wewnątrz kaseta-adapter tak się prezentuje:

 

1ab089b974e4f940.jpg

 

I tutaj mała uwaga co do jakości wykonania tego sprzętu. A konkretnie to braku jakości :) Często zdarza się że głowica jest nierówno przymocowana do płytki. Po jednej stronie dotyka płytki a po drugiej odstaje od niej przez co głowica jest krzywa. Przy krzywej głowicy najczęściej będziemy oglądać "load error" lub nie wgra się nawet nagłówek gry. Jeśli więc jest taki problem z pechową sztuką to trzeba rozlutować na płytce stronę głowicy która odstaje i docisnąć ją aż lut chwyci . W przypadku mojej kasetki-adaptera wyrzuciłem wszystkie trybiki które się w niej znajdują. Dzięki temu po włożeniu adaptera do magnetofonu można jeszcze dostroić głowicę delikatnie przesuwając kasetę. Przy trybikach nie przesuniemy kasety i jeśli akurat to fabryczne ustawienie głowicy nie będzie idealne to również może być problem z "load error".

 

Jeśli kaseta-adapter jest już gotowa to potrzebujemy gier. Gry możemy pobrać w dużej paczce np. z 

http://www.emuparadi...64_v3.00)/96311

lub pojedyncze tytuły

http://c64tapes.org/...e=^B&sort=title

http://www.emuparadi...-Downloads-1/34

http://www.c64games....le.php?eng=true

 

Interesują nas pliki z rozszerzeniami .tap .t64 .prg .p00

Nie wgramy w ten sposób gier z rozszerzeniami d64 - są to pliki obrazów dyskietek.

 

Jeśli mamy już gry to potrzebujemy przekonwertować je do formatu WAV. Każdą grę będziemy wgrywać właśnie jako WAV. Co prawda można odtwarzać dane bezpośrednio z plików .tap ale pojawia się problem gdy musimy wstrzymać odtwarzanie podczas ładowania. Np. po wczytaniu nagłówka z nazwą gry albo przez loadery które niekiedy wgrywają gry na raty (np. oryginalna Giana Sisters robi pauze po wczytaniu ekranu tytułowego). Plik WAV można łatwo zatrzymywać, polecam odtwarzanie w Media Player Classic - Home Cinema który nie robi problemów z plikami nagranymi z odwróconą falą (o tym za chwilę).

 

Do konwersji potrzebujemy dwóch małych programików.

Audiotap - służy do obsługi plików tap. Możemy nim odtwarzać plik lub skonwertować do formatu WAV.

Wav-PRG - do konwertowania plików .t64 .prg .p00 do WAV.

 

Mamy grę np. Moon Patrol w postaci pliku MONOPD-E.T64. Uruchamiamy Wav-prg, wybieramy opcję konwertowania T64 do WAV

2afh0k2.jpg

 

Oraz ustawiamy opcję według obrazka poniżej.

U mnie karta dźwiękowa (zintegrowany Realtek ALC-892) jest ustawiona na próbkowanie 44100hz i 16bit. Jeśli macie ustawione wyższe próbkowanie np. 48Khz to w opcjach konwersji również należy wpisać 48000 w kratce "Frequency Hz" lub przestawić kartę na 44100Hz 16bit. Opcja "Inverted waveform" w znacznej większości przypadków musi być zaznaczona. Jeśli wszystko wydaje się prawidłowe a gry pomimo tego nie chcą się poprawnie ładować to należy spróbować konwersji z wyłączoną opcją "Inverted waveform".

 

2bdvua.jpg

 

Po kliknięciu OK musimy wskazać plik który chcemy skonwertować, wybieramy OK, wskazujemy gdzie ma się zapisać plik .wav i gotowe.

 

Mamy więc gotową grę jako plik np. Moon Patrol.wav

 

-Na komputerze który będzie odtwarzał wav wyłączamy wszystkie programy które mogą generować dźwięk (np. powiadomienie o nowej poczcie, skype, gg itp.) oraz wyciszamy wszystkie wejścia audio karty dźwiękowej które mogą powodować zakłócenia (np. line-in).

 

-Ustawiamy głośność w systemie na 100% i wyłączamy wszelkie efekty 3D i echa jeśli mamy coś takiego włączone. 

 

-Uruchamiamy C64, wkładamy kasete-adapter do magnetofonu, podłączamy adapter do karty dźwiękowej i przechodzimy do ustawiania głośności które zależą od tak wielu czynników że każdy musi to sprawdzić u siebie metodą prób i błędów.

 

Na C64 uruchamiamy testowanie ustawień głowicy (na Black Boxie jest to komenda strzałka HF), wybieramy testowanie dla trybu TURBO i wciskamy PLAY na magnetofononie.

Na komputerze uruchamiamy odtwarzanie pliku WAV i obserwujemy paski.

 

Jeśli głośność jest o wiele za niska to pasków w ogóle nie zobaczymy

2z5t91j.jpg

 

 

Jeśli głośność będzie tylko trochę zbyt niska to zobaczymy wielkie grube paski które mogą się rozchodzić na więcej niż 2 części

 

nzpx81.jpg

 

 

Przy prawidłowo ustawionej głośności paski będą prezentowały się tak

xnujjr.jpg

 

Wpierw ustawiamy głośność, jak już paski nie chcą być lepsze to przechodzimy do ustawienia śrubokrętem skosu głowicy w magnetofononie. Przy czym prawidłowy skos głowicy nie powinien znacząco odbiegać od tego jaki używamy do normalnych kaset. Przy kasecie-adapterze ustawienie skosu jest znacznie mniej czułe niż przy normalnych kasetach, trzeba wykonać znacznie więcej obrotów aby zauważyć efekt.

 

Jak już ustawiliśmy głośność i o ile była taka potrzeba również głowicę to przechodzimy do wgrania gry.

Włączamy na C64 wgrywanie gry zapisanej w TURBO (na BlackBoxie klawisz F5), wciskamy PLAY na magnetofonie oraz włączamy plik wav z grą. I tu trzeba wykazać się refleksem. Nagłówek gry wczyta się w ciągu 2 do 3 sekund. Musimy natychmiast zatrzymać odtwarzanie WAV jak tylko pojawi się nagłówek. Następnie jednocześnie wciskamy spację na C64 jak i komputerze który odtwarza plik WAV (spacja = pauza/play dla pliku dźwiękowego w Media Player Classic). Gra zacznie się ładować i jeśli nie będzie "load error" to mamy pełny sukces. Jeśli pojawi się błąd to do poprawki  może być głośność, ułożenie kasety w magnetofonie albo skos głowicy. Najczęściej problemem jest jednak niska głośność przy kartach nie posiadających wzmacniacza słuchawkowego. Wtedy trzeba skorzystać ze wzmocnienia np. wyjścia słuchawkowego od komputerowych zestawów głośnikowych.

 

Ale jeśli obyło się bez problemów i gra jest gotowa do uruchomienia to możemy albo wpisać run i gra się uruchomi albo zapisać (skopiować) ją na normalną kasetę. Wyciągamy więc kasetę-adapter i wkładamy kasetę do zapisu gry (nie może być ustawiona na samym początku ! głowica zacznie zapis od razu i musi od razu mieć dostęp do ciemnej taśmy) i wpisujemy polecenie (<- to strzałka):

<-s"nazwa nagłówka",1,1

 

3309p9e.jpg

 

Pojawi się informacja z tym co i z jakim typem nagłówka zostaje zapisane co zatwierdzamy przez return

 

2n7mh36.jpg

 

Wciskamy nagrywanie razem z play na magnetofonie i gra zacznie się zapisywać (w trybie TURBO).

 

Pliki WAV można skonwertować do MP3. Sprawdziłem na ustawieniu 128kbps, 16bit mono i gra wgrywała się prawidłowo. Co do głośności to może ona również być zbyt wysoka, wtedy paski będą wyglądały jak gładkie linie.

Jeśli ktoś ma pytania to proszę pisać tu na forum, nie na wiadomości prywatne.


Użytkownik Fenio edytował ten post 28 listopad 2016 - 00:57

  • 4

Ekspert działu: Kącik retro komputerów    /     Pełne zestawienie ekspertów

Spoiler

#2 roberto231

roberto231
  • Bywalec

  • 91 postów

Napisano 29 styczeń 2015 - 10:31

Hej. Dziękuje za opis do C64, na pewno przetestuje. 


Użytkownik roberto231 edytował ten post 29 styczeń 2015 - 11:10

  • 0

Spoiler

#3 diteer

diteer
  • Retro gracz.

  • 96 postów

Napisano 04 luty 2015 - 20:16

Daję+1 Opis pełna profeska  ;)

I kto by pomyślał, że dzisiejsze superkomputery Gigaherce,terabajty, będą służyć do wgrywania gier na C64 :D


  • 0

Retro PC: PIII 1 GHz,512mb RAM,Matrox Mystiq 4mb,Voodoo2 12mb SLI ,SB AWE64 GOLD, HDD 40GB 

Amiga 1200,Blizzard 1220/4,HDD CF-4GB, gotek

Commodore 64 magnetofon , stacja 5,25' 

 


#4 roberto231

roberto231
  • Bywalec

  • 91 postów

Napisano 02 kwiecień 2015 - 12:15

Maiłem testować Twój sposób, ale tanio zakupiłem SD2IEC:

11055651_753210821461238_1285825872_n.jp

 

Pytanie teraz ma ktoś, używa? Ja dopiero się uczę komend. Nawet nie wiem jakie do końca rozszerzenia to łyka PRG, D64, jakieś jeszcze? 


Użytkownik roberto231 edytował ten post 02 kwiecień 2015 - 12:19

  • 0

Spoiler

#5 Fenio

Fenio
  • Autor tematu
  • ∞∞∞∞∞∞∞

  • 3214 postów

Napisano 02 kwiecień 2015 - 14:12

Pochwalisz się jak działa na tym GEOS ? :)


  • 0

Ekspert działu: Kącik retro komputerów    /     Pełne zestawienie ekspertów

Spoiler

#6 roberto231

roberto231
  • Bywalec

  • 91 postów

Napisano 02 kwiecień 2015 - 16:50

Pochwalisz się jak działa na tym GEOS ? :)

OO jakiś system okienkowy widzę, że nawet jest. Już go ściągnąłem po obiedzie spróbuje odpalić.

 

Sprawdziłem - działa. Joystickiem można poruszać wskaźnikiem po pulpicie:

10724624_1547135998870742_1308869599_n.j

Przez polecenie Load"geos64.d64",8,1 - nie włączył się, ale uruchomiłem najpierw menagera plików i przez niego się uruchomiło jak na zdjęciu.


Użytkownik roberto231 edytował ten post 02 kwiecień 2015 - 18:22

  • 0

Spoiler

#7 Fenio

Fenio
  • Autor tematu
  • ∞∞∞∞∞∞∞

  • 3214 postów

Napisano 03 kwiecień 2015 - 00:04

OO jakiś system okienkowy widzę, że nawet jest

Choć w Polsce wielu miało C64 to jednak mało kto wie że taki system operacyjny w ogóle istniał. Problemem była cena stacji dysków która znacznie przewyższała cenę C64 a GEOS jest dostępny tylko w formie dyskietkowej.

 

Co ciekawe GEOS został wydany w 1985 roku. W tym samym roku premierę miał również Amigowy Workbench, GEM 1.0 od Apple oraz Windows 1.0 od MS  :)

 

Przez polecenie Load"geos64.d64",8,1 - nie włączył się, ale uruchomiłem najpierw menagera plików i przez niego się uruchomiło jak na zdjęciu.

 

 

Może spróbuj Load"geos64.d64",8

Nie wiem czy to zadziała (nie mam stacji dysków ani sd2iec) ale chodzi mi o wgranie programu jak z nagłówkiem 1 zamiast 3.


  • 0

Ekspert działu: Kącik retro komputerów    /     Pełne zestawienie ekspertów

Spoiler

#8 roberto231

roberto231
  • Bywalec

  • 91 postów

Napisano 03 kwiecień 2015 - 09:30

Może naiwne pytanie, ale opisy które czytam jeszcze do tego nie doszły (są dla początkujących) jakim poleceniem wchodzimy w katalog (lub po windowsowemu folder)? :)

 

Radze sobie tak, że wchodzę menadżerem plików FB64, ale polecenie jakie jest.


Użytkownik roberto231 edytował ten post 03 kwiecień 2015 - 09:38

  • 0

Spoiler

#9 harry_callahan

harry_callahan
  • Bywalec

  • 79 postów

Napisano 03 kwiecień 2015 - 17:02

O! Miałem Geosa i stacje 1541 z Final III, ale to było ponad dwadzieścia la temu :-)
Pamiętam, że kiedyś nie zrobiłem close z menu disk i dyskietkę z geos boot szlag trafił...

Final miał swój prostszy interfejs na szczęście obsługiwany też joyem.

 

(Post jak niepotrzebny,ale jak zobaczyłem te okna...)


  • 0

Multiprocessor kernel


#10 mariusz.ciszewski

mariusz.ciszewski
  • Nowicjusz

  • 2 postów

Napisano 27 listopad 2016 - 23:52

Cześć.

 

U mnie (Windows 10 64 bit) z jakiegoś powodu program nie pozwala wybrać formatu WAV:

 

HqpzUk0.png

 

Wyłączeni .tap file jest dostępne.

 

Jakiś pomysł?

 

 

Pytanie 2). Próbował ktoś w drugą stronę? Interesuje mnie jak zgrać program z kasety C64 do pliku .t64 na dysk PC. Na myśl przychodzi dowolny magnetofon wpięty do Audio In karty dźwiękowej. Pytanie, czy szumy karty dźwiękowej jak i brak ustawienia skosu głowicy (bo jakby tu wyczuć, czy dobrze ustawiona - o ile zwykłe magnetofony mają regulację skosu głowicy)...


Użytkownik mariusz.ciszewski edytował ten post 27 listopad 2016 - 23:57

  • 0

#11 Fenio

Fenio
  • Autor tematu
  • ∞∞∞∞∞∞∞

  • 3214 postów

Napisano 28 listopad 2016 - 00:24

@mariusz.ciszewski,

Pobierz Audiotap i przekopiuj do katalogu z programem "Wav-PRG" biblioteki libaudiofile-1.dll libportaudio-2.dlltapdecoder.dll


  • 1

Ekspert działu: Kącik retro komputerów    /     Pełne zestawienie ekspertów

Spoiler

#12 mariusz.ciszewski

mariusz.ciszewski
  • Nowicjusz

  • 2 postów

Napisano 30 grudzień 2016 - 15:38

@mariusz.ciszewski,

Pobierz Audiotap i przekopiuj do katalogu z programem "Wav-PRG" biblioteki libaudiofile-1.dll libportaudio-2.dlltapdecoder.dll

 

Dzięki piękne. Po tym zabiegu wszystko zaczęło działać (uwaga - powinno być tapeencoder i tapedecoder camiast tapecoder).
Stworzyłem sobie pliki WAV, które być może uda się wrzucić na C64 za pomocą adaptera.

Zastanawiam się tylko nad tym fragmentem:
 

 

I tu trzeba wykazać się refleksem. Nagłówek gry wczyta się w ciągu 2 do 3 sekund. Musimy 

natychmiast zatrzymać odtwarzanie WAV jak tylko pojawi się nagłówek. Następnie jednocześnie wciskamy spację na C64 jak i komputerze który odtwarza plik WAV (spacja = pauza/play dla pliku dźwiękowego w Media Player Classic). Gra zacznie się ładować i jeśli nie będzie "load error" to mamy pełny sukces

a mianowicie nad tym, czy zatrzymywanie pliku WAV jest konieczne przy założeniu, że klawisz spacji na C64 zostanie naciśnięty natychmiast. Będę miał chwilę, to sprawdzę :-)

 

Przy okazji - ma ktoś pomysł na to w jaki sposób podłączyć magnetofon od C64 do PC by zgrywać programy z kaset na PC (np. celem uruchomienia na emulatorze) ?


Użytkownik mariusz.ciszewski edytował ten post 30 grudzień 2016 - 15:40

  • 0

#13 Fenio

Fenio
  • Autor tematu
  • ∞∞∞∞∞∞∞

  • 3214 postów

Napisano 30 grudzień 2016 - 16:24

Po tym zabiegu wszystko zaczęło działać (uwaga - powinno być tapeencoder i tapedecoder camiast tapecoder).

 

Sprawdziłem jeszcze raz...  u mnie są to pliki tapencoder.dll i tapdecoder.dll.

 

a mianowicie nad tym, czy zatrzymywanie pliku WAV jest konieczne przy założeniu, że klawisz spacji na C64 zostanie naciśnięty natychmiast. Będę miał chwilę, to sprawdzę :-)

Tak też powinno się udać o ile C64 wystarczająco szybko przejdzie na odczytywanie danych. Daj znać jak sprawdzisz. 


Przy okazji - ma ktoś pomysł na to w jaki sposób podłączyć magnetofon od C64 do PC by zgrywać programy z kaset na PC (np. celem uruchomienia na emulatorze) ?
 

Do tego celu nie musisz podłączać magnetofonu z C64. Zgraj gry w formie audio z kasety do wav poprzez wejście liniowe w karcie dźwiękowej. Wav możesz przekonwertować do PRG, P00 lub T64.


Użytkownik Fenio edytował ten post 30 grudzień 2016 - 16:17

  • 0

Ekspert działu: Kącik retro komputerów    /     Pełne zestawienie ekspertów

Spoiler





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: Commodore, C64, kaseta, adapter

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych