Skocz do zawartości

C64 - Wgrywanie i kopiowanie za pomocą kasety-adaptera


Recommended Posts

Witam

 

Podobno jeszcze nie wszyscy znają ten sposób używania tanich chińskich kaset-adapterów więc przedstawię mini poradnik dla początkujących, może się komuś przyda :)

Za pomocą kasety-adaptera oraz dowolnego komputera potrafiącego odtwarzać pliki wav/mp3 możemy wgrywać gry i programy praktycznie na każdym 8 bitowym komputerku wyposażonym w magnetofon, ja podam instrukcję dla Commodore 64 zakładając że posiada on zamontowany cartridge dodający obsługę turbo. U mnie jest to BlackBox w wersji 4.

 

Potrzebujemy tandetny chiński adapter kasety z wyprowadzeniem które umożliwi podpięcie adaptera do karty dźwiękowej. Dla najlepszych rezultatów kaseta-adapter powinna odtwarzać dźwięk w MONO. 

Jeśli głowica jest STEREO to w razie problemów z wgrywaniem należałoby połączyć kanały lewy i prawy np. lutując kabelki przy głowicy w adapterze.

Poniżej zdjęcie kasety-adaptera który jest już wyposażony w głowicę MONO oraz oba kanały zwarte. Jest on sprzedawany jako stereo (!!!) i kompletnie nie nadaje się do słuchania muzyki (tragiczna jakość + mono), ja swój kupiłem na allegro za 3,89zł wraz z przesyłką :)

http://www.hitmix.pl/allegro/KASETA%20ADAPTER/KASETA%20ADAPTER%202.jpg

 

Wewnątrz kaseta-adapter tak się prezentuje:

 

http://images48.fotosik.pl/682/1ab089b974e4f940.jpg

 

I tutaj mała uwaga co do jakości wykonania tego sprzętu. A konkretnie to braku jakości :) Często zdarza się że głowica jest nierówno przymocowana do płytki. Po jednej stronie dotyka płytki a po drugiej odstaje od niej przez co głowica jest krzywa. Przy krzywej głowicy najczęściej będziemy oglądać "load error" lub nie wgra się nawet nagłówek gry. Jeśli więc jest taki problem z pechową sztuką to trzeba rozlutować na płytce stronę głowicy która odstaje i docisnąć ją aż lut chwyci . W przypadku mojej kasetki-adaptera wyrzuciłem wszystkie trybiki które się w niej znajdują. Dzięki temu po włożeniu adaptera do magnetofonu można jeszcze dostroić głowicę delikatnie przesuwając kasetę. Przy trybikach nie przesuniemy kasety i jeśli akurat to fabryczne ustawienie głowicy nie będzie idealne to również może być problem z "load error".

 

Jeśli kaseta-adapter jest już gotowa to potrzebujemy gier. Gry możemy pobrać w dużej paczce np. z 

http://www.emuparadise.me/Complete_ROM_Sets_%28Full_Sets_in_One_File%29_ROMs/Commodore_64_%28GoodGB64_v3.00%29/96311

lub pojedyncze tytuły

http://c64tapes.org/games_list.php?title=^B&sort=title

http://www.emuparadise.me/Commodore_64_(Tapes)_ROMs/List-All-Titles-By-Downloads-1/34

http://www.c64games.de/phpseiten/spiele.php?eng=true

 

Interesują nas pliki z rozszerzeniami .tap .t64 .prg .p00

Nie wgramy w ten sposób gier z rozszerzeniami d64 - są to pliki obrazów dyskietek.

 

Jeśli mamy już gry to potrzebujemy przekonwertować je do formatu WAV. Każdą grę będziemy wgrywać właśnie jako WAV. Co prawda można odtwarzać dane bezpośrednio z plików .tap ale pojawia się problem gdy musimy wstrzymać odtwarzanie podczas ładowania. Np. po wczytaniu nagłówka z nazwą gry albo przez loadery które niekiedy wgrywają gry na raty (np. oryginalna Giana Sisters robi pauze po wczytaniu ekranu tytułowego). Plik WAV można łatwo zatrzymywać, polecam odtwarzanie w Media Player Classic - Home Cinema który nie robi problemów z plikami nagranymi z odwróconą falą (o tym za chwilę).

 

Do konwersji potrzebujemy dwóch małych programików.

Audiotap - służy do obsługi plików tap. Możemy nim odtwarzać plik lub skonwertować do formatu WAV.

Wav-PRG - do konwertowania plików .t64 .prg .p00 do WAV.

 

Mamy grę np. Moon Patrol w postaci pliku MONOPD-E.T64. Uruchamiamy Wav-prg, wybieramy opcję konwertowania T64 do WAV

http://oi62.tinypic.com/2afh0k2.jpg

 

Oraz ustawiamy opcję według obrazka poniżej.

U mnie karta dźwiękowa (zintegrowany Realtek ALC-892) jest ustawiona na próbkowanie 44100hz i 16bit. Jeśli macie ustawione wyższe próbkowanie np. 48Khz to w opcjach konwersji również należy wpisać 48000 w kratce "Frequency Hz" lub przestawić kartę na 44100Hz 16bit. Opcja "Inverted waveform" w znacznej większości przypadków musi być zaznaczona. Jeśli wszystko wydaje się prawidłowe a gry pomimo tego nie chcą się poprawnie ładować to należy spróbować konwersji z wyłączoną opcją "Inverted waveform".

 

http://oi62.tinypic.com/2bdvua.jpg

 

Po kliknięciu OK musimy wskazać plik który chcemy skonwertować, wybieramy OK, wskazujemy gdzie ma się zapisać plik .wav i gotowe.

 

Mamy więc gotową grę jako plik np. Moon Patrol.wav

 

-Na komputerze który będzie odtwarzał wav wyłączamy wszystkie programy które mogą generować dźwięk (np. powiadomienie o nowej poczcie, skype, gg itp.) oraz wyciszamy wszystkie wejścia audio karty dźwiękowej które mogą powodować zakłócenia (np. line-in).

 

-Ustawiamy głośność w systemie na 100% i wyłączamy wszelkie efekty 3D i echa jeśli mamy coś takiego włączone. 

 

-Uruchamiamy C64, wkładamy kasete-adapter do magnetofonu, podłączamy adapter do karty dźwiękowej i przechodzimy do ustawiania głośności które zależą od tak wielu czynników że każdy musi to sprawdzić u siebie metodą prób i błędów.

 

Na C64 uruchamiamy testowanie ustawień głowicy (na Black Boxie jest to komenda strzałka HF), wybieramy testowanie dla trybu TURBO i wciskamy PLAY na magnetofononie.

Na komputerze uruchamiamy odtwarzanie pliku WAV i obserwujemy paski.

 

Jeśli głośność jest o wiele za niska to pasków w ogóle nie zobaczymy

http://oi58.tinypic.com/2z5t91j.jpg

 

 

Jeśli głośność będzie tylko trochę zbyt niska to zobaczymy wielkie grube paski które mogą się rozchodzić na więcej niż 2 części

 

http://oi58.tinypic.com/nzpx81.jpg

 

 

Przy prawidłowo ustawionej głośności paski będą prezentowały się tak

http://oi58.tinypic.com/xnujjr.jpg

 

Wpierw ustawiamy głośność, jak już paski nie chcą być lepsze to przechodzimy do ustawienia śrubokrętem skosu głowicy w magnetofononie. Przy czym prawidłowy skos głowicy nie powinien znacząco odbiegać od tego jaki używamy do normalnych kaset. Przy kasecie-adapterze ustawienie skosu jest znacznie mniej czułe niż przy normalnych kasetach, trzeba wykonać znacznie więcej obrotów aby zauważyć efekt.

 

Jak już ustawiliśmy głośność i o ile była taka potrzeba również głowicę to przechodzimy do wgrania gry.

Włączamy na C64 wgrywanie gry zapisanej w TURBO (na BlackBoxie klawisz F5), wciskamy PLAY na magnetofonie oraz włączamy plik wav z grą. I tu trzeba wykazać się refleksem. Nagłówek gry wczyta się w ciągu 2 do 3 sekund. Musimy natychmiast zatrzymać odtwarzanie WAV jak tylko pojawi się nagłówek. Następnie jednocześnie wciskamy spację na C64 jak i komputerze który odtwarza plik WAV (spacja = pauza/play dla pliku dźwiękowego w Media Player Classic). Gra zacznie się ładować i jeśli nie będzie "load error" to mamy pełny sukces. Jeśli pojawi się błąd to do poprawki  może być głośność, ułożenie kasety w magnetofonie albo skos głowicy. Najczęściej problemem jest jednak niska głośność przy kartach nie posiadających wzmacniacza słuchawkowego. Wtedy trzeba skorzystać ze wzmocnienia np. wyjścia słuchawkowego od komputerowych zestawów głośnikowych.

 

Ale jeśli obyło się bez problemów i gra jest gotowa do uruchomienia to możemy albo wpisać run i gra się uruchomi albo zapisać (skopiować) ją na normalną kasetę. Wyciągamy więc kasetę-adapter i wkładamy kasetę do zapisu gry (nie może być ustawiona na samym początku ! głowica zacznie zapis od razu i musi od razu mieć dostęp do ciemnej taśmy) i wpisujemy polecenie (<- to strzałka):

<-s"nazwa nagłówka",1,1

 

http://oi59.tinypic.com/3309p9e.jpg

 

Pojawi się informacja z tym co i z jakim typem nagłówka zostaje zapisane co zatwierdzamy przez return

 

http://oi59.tinypic.com/2n7mh36.jpg

 

Wciskamy nagrywanie razem z play na magnetofonie i gra zacznie się zapisywać (w trybie TURBO).

 

Pliki WAV można skonwertować do MP3. Sprawdziłem na ustawieniu 128kbps, 16bit mono i gra wgrywała się prawidłowo. Co do głośności to może ona również być zbyt wysoka, wtedy paski będą wyglądały jak gładkie linie.

Jeśli ktoś ma pytania to proszę pisać tu na forum, nie na wiadomości prywatne.

Edytowane przez Fenio
  • Popieram 4
Link to post
Share on other sites
  • 1 miesiąc temu...

Pochwalisz się jak działa na tym GEOS ? :)

OO jakiś system okienkowy widzę, że nawet jest. Już go ściągnąłem po obiedzie spróbuje odpalić.

 

Sprawdziłem - działa. Joystickiem można poruszać wskaźnikiem po pulpicie:

10724624_1547135998870742_1308869599_n.j

Przez polecenie Load"geos64.d64",8,1 - nie włączył się, ale uruchomiłem najpierw menagera plików i przez niego się uruchomiło jak na zdjęciu.

Edytowane przez roberto231
Link to post
Share on other sites
OO jakiś system okienkowy widzę, że nawet jest

Choć w Polsce wielu miało C64 to jednak mało kto wie że taki system operacyjny w ogóle istniał. Problemem była cena stacji dysków która znacznie przewyższała cenę C64 a GEOS jest dostępny tylko w formie dyskietkowej.

 

Co ciekawe GEOS został wydany w 1985 roku. W tym samym roku premierę miał również Amigowy Workbench, GEM 1.0 od Apple oraz Windows 1.0 od MS  :)

 

Przez polecenie Load"geos64.d64",8,1 - nie włączył się, ale uruchomiłem najpierw menagera plików i przez niego się uruchomiło jak na zdjęciu.

 

 

Może spróbuj Load"geos64.d64",8

Nie wiem czy to zadziała (nie mam stacji dysków ani sd2iec) ale chodzi mi o wgranie programu jak z nagłówkiem 1 zamiast 3.

Link to post
Share on other sites
  • 1 rok później...

Cześć.

 

U mnie (Windows 10 64 bit) z jakiegoś powodu program nie pozwala wybrać formatu WAV:

 

http://i.imgur.com/HqpzUk0.png

 

Wyłączeni .tap file jest dostępne.

 

Jakiś pomysł?

 

 

Pytanie 2). Próbował ktoś w drugą stronę? Interesuje mnie jak zgrać program z kasety C64 do pliku .t64 na dysk PC. Na myśl przychodzi dowolny magnetofon wpięty do Audio In karty dźwiękowej. Pytanie, czy szumy karty dźwiękowej jak i brak ustawienia skosu głowicy (bo jakby tu wyczuć, czy dobrze ustawiona - o ile zwykłe magnetofony mają regulację skosu głowicy)...

Edytowane przez mariusz.ciszewski
Link to post
Share on other sites
  • 1 miesiąc temu...

@@mariusz.ciszewski,

Pobierz Audiotap i przekopiuj do katalogu z programem "Wav-PRG" biblioteki libaudiofile-1.dll libportaudio-2.dlltapdecoder.dll

 

Dzięki piękne. Po tym zabiegu wszystko zaczęło działać (uwaga - powinno być tapeencoder i tapedecoder camiast tapecoder).

Stworzyłem sobie pliki WAV, które być może uda się wrzucić na C64 za pomocą adaptera.

 

Zastanawiam się tylko nad tym fragmentem:

 

 

I tu trzeba wykazać się refleksem. Nagłówek gry wczyta się w ciągu 2 do 3 sekund. Musimy 

natychmiast zatrzymać odtwarzanie WAV jak tylko pojawi się nagłówek. Następnie jednocześnie wciskamy spację na C64 jak i komputerze który odtwarza plik WAV (spacja = pauza/play dla pliku dźwiękowego w Media Player Classic). Gra zacznie się ładować i jeśli nie będzie "load error" to mamy pełny sukces

 

a mianowicie nad tym, czy zatrzymywanie pliku WAV jest konieczne przy założeniu, że klawisz spacji na C64 zostanie naciśnięty natychmiast. Będę miał chwilę, to sprawdzę :-)

 

Przy okazji - ma ktoś pomysł na to w jaki sposób podłączyć magnetofon od C64 do PC by zgrywać programy z kaset na PC (np. celem uruchomienia na emulatorze) ?

Edytowane przez mariusz.ciszewski
Link to post
Share on other sites
Po tym zabiegu wszystko zaczęło działać (uwaga - powinno być tapeencoder i tapedecoder camiast tapecoder).

 

Sprawdziłem jeszcze raz...  u mnie są to pliki tapencoder.dll i tapdecoder.dll.

 

a mianowicie nad tym, czy zatrzymywanie pliku WAV jest konieczne przy założeniu, że klawisz spacji na C64 zostanie naciśnięty natychmiast. Będę miał chwilę, to sprawdzę :-)

Tak też powinno się udać o ile C64 wystarczająco szybko przejdzie na odczytywanie danych. Daj znać jak sprawdzisz. 

 

 

Przy okazji - ma ktoś pomysł na to w jaki sposób podłączyć magnetofon od C64 do PC by zgrywać programy z kaset na PC (np. celem uruchomienia na emulatorze) ?
 

Do tego celu nie musisz podłączać magnetofonu z C64. Zgraj gry w formie audio z kasety do wav poprzez wejście liniowe w karcie dźwiękowej. Wav możesz przekonwertować do PRG, P00 lub T64.

Edytowane przez Fenio
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...