Skocz do zawartości

Stare karty muzyczne ISA - dyskusja


Idź do rozwiązania Problem ogarnięty przez Fenio,

Recommended Posts

Witam

Chciałem rozwinąć dyskusję na temat starych kart muzycznych czy jak kto woli dźwiękowych.

Chodzi głównie o informacje, które są nie zrozumiałe np. oznaczenia CT4180

Jak te oznaczenia mają się do kompatybilności z ówczesnymi standardami dźwięku.

 

W innych tematach o dźwięku w RETRO komputerach mówi się o kompatybilności z SB 16 lub PRO.

 

Czy mógł by ktoś wyjaśnić, które karty pasowały do tego standardu i jakie miały wady i zalety?

 

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Ten numerek określa model i wersje kart Creative Labs. Np. CT4180 to Sound Blaster 16 Vibra. Polecam na dobry początek lekturę angielskojęzycznej wikipedii z hasłami Sound Blaster Pro,16 i AWE 32. Są tam opisane najważniejsze zalety, wady i kwestie kompatybilności pod DOS. To jest temat rzeka, szczególnie jeśli rozpisywać się o klonach których jest wiele rodzajów z czego większość cech wynika bezpośrednio z chipsetu na którym są oparte.

Link to post
Share on other sites

Ok po przeczytaniu arykułu na wiki Link:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster

 

Okazuje się, że najbardziej kompatybilną wstecz kartą jest Sound Blaster 16.

Czy to oznacza ,że wyższe modele SB32,SB64 traciły wsparcie dla DOS, czy jest wręcz odwrotnie oferują lepszą jakość dźwięku i lepsze parametry?

Edytowane przez diteer
Link to post
Share on other sites

W DOS są dwie epoki gier, takie które mają 8 bitowy dźwięk i obsługują maksymalnie SB Pro oraz takie co mają już 16 bitowy dźwięk i obsługują SB 16 i 32. SB 16 nie jest sprzętowo kompatybilny z SB Pro chyba że jest wyposażony w chipset YMF289 który daje 100% sprzętowej kompatybilności w dół (2.0, Pro). Najbardziej kompatybilnym z grami pod DOS są karty SB Pro i ich klony, wada jest taka że generują one 8 bitowy dźwięk. A ty koniecznie chcesz kupić kartę CL ? Nie może być jakiś "Sound Blaster Compatible" na ISA ?

Link to post
Share on other sites

No sprawdzam teraz pod DOSboxem czy są jakieś różnice w dźwiękach i muzyce.

W każdym setup.exe np.Blood czy doom2 dla dźwięków i nie ma większej różnicy.

Czasami nawet gravis nie startuje a np. sound blaster czy sb32 tak.

Czyli wychodzi na to ,że np jak zakupie karte SB AWE64 i ustawie w setup dźwięki SB32 to będzie wszystko grało tak ?

Link to post
Share on other sites

Będzie grało. Możesz też ustawiać SB AWE 32 lub 16.

Ale czy będzie grało w grach które nie obsługują SB 16 i nowszych to już nie jest takie oczywiste, zależy od gry i konkretnego modelu karty. Na dosboxie nie sprawdzisz realnego dźwięku danej karty.

Link to post
Share on other sites

Cholera i tu się zaczynają schody jak we wcześniejszym moim poście o konfiguracji dos\w98 skoro celujemy w przedział gier 90-2000 to co jest najlepszym kompromisem w takim wypadku?

Czy jak np. zakupie SB AWE 64 to obsłuży DOS wstecz i win98 z grami nowszymi takimi jak Turok ?

Link to post
Share on other sites

90-2000 to bardzo duży przedział. Przykładowo Another World nie odpalisz z dźwiękiem o ile nie będzie pełnej zgodności z Adlib lub Sound Blaster. Na pewno większość będzie działało przy kompatybilności z SB Pro/SB 2.0 czyli 8bit. Uruchomisz na tym zarówno gry najstarsze jak i te z roku 2000. Przy 16 bitowych kartach bez chipsetu dającego zgodność z 8 bitowymi SB może być problem z grami starszymi niż rok 1993 ale w zamian dźwięk będzie lepszy w tych grach które obsługują SB 16 i nowsze (>1992)

Link to post
Share on other sites
  • Rozwiązanie

Awe 64 Value jest ostatnio dosyć sporo na allegro więc i ceny są przyzwoite

http://allegro.pl/creative-sound-blaster-awe64-isa-ct4520-i4889072079.html

Chyba że nie musi być tanio a chcesz mieć full wypas to Golda za 100zł 

http://allegro.pl/creative-sound-blaster-awe64-gold-isa-ct4390-i4850567467.html

 

Tylko przy zakupie SB16/32/64 trzeba dokładnie sprawdzać wersję bo niektóre modele mają błąd konstrukcyjny który może sprawiać problemy w grach http://www.vogonswiki.com/index.php/Hanging_note_bug

AWE 64 Value w wersji CT4520 jak i Gold CT4390 są na DSP 4.16 a więc "bug free".

  • Popieram 3
Link to post
Share on other sites

Dzięki za rozwinięcie +1 chciał bym użyć tej karty do jednego programu muzycznego beat 2000, który nie chodzi na windows 7, wiec na  pewno zawita na RETRO.

A o tym błędzie nawet bym nie pomyślał,że takie coś istniało na wiki nic nie znalazłem.


Kupiłem tego Golda ale wcześniej go nie widziałem, był inny za 299 zł.

SB AWE64 GOLD 

 

Myślę,że chyba wszystko w temacie.

 

Dzięki.

Edytowane przez diteer
Link to post
Share on other sites

No ale właściwie po co gonić za gold skoro 4xtaniej jest zwykłe AWE64

Ten zakup też był z sentymentu po za tym GOLD ma 4mb swojej pamięci a jak pisałem wcześniej będę używał na tym komputerze programu do obróbki dźwięku, który znam a jest za stary żeby wystartować na moim lapku.

Po za tym każda gra PCtowa ma się odpalać z wyraźnym dźwiękiem to pomyślałem, czemu nie :)

Link to post
Share on other sites

I tym programem będziesz obrabiał nagrania MIDI korzystając z banków instrumentów MIDI ? Bo innego zastosowania ta pamięć nie ma. Według mnie największa zaleta Golda to jego trzymanie wartości. Nie jest to jeszcze aż taka perła jak GUS ale z czasem jego wartość powinna rosnąć w przeciwieństwie do wersji Value.

Edytowane przez Fenio
Link to post
Share on other sites

Muzyka w starych grach powinna bardzo ładnie grać z dużymi bankami midi. Tylko już nie pamiętam jak to się wgrywało z poziomu dos'a, pamiętam jedynie że różnica była zauważalna nawet dla nie-audiofila.

Tym bardziej miło będzie jak się to uruchomi w ten sposób.

Trzeba się będzie dokopać do tych wiadomości w "internetach"

No pierwsze znalezisko brzmi całkiem przyzwoicie.

A tu porównanie z kartą YAMAHA YMF724:

Link to post
Share on other sites

Cholera i tu się zaczynają schody jak we wcześniejszym moim poście o konfiguracji dos\w98 skoro celujemy w przedział gier 90-2000 to co jest najlepszym kompromisem w takim wypadku?

Czy jak np. zakupie SB AWE 64 to obsłuży DOS wstecz i win98 z grami nowszymi takimi jak Turok ?

Jeśli będziesz miał dość slotów na płycie, to instalowanie kilku kart raczej nie jest problemem. 

http://www.vogons.org/viewtopic.php?t=28586

Link to post
Share on other sites
  • 1 miesiąc temu...

Na forum Pixel ktoś wrzucił linka do ciekawego porównana sporej ilości kart dźwiękowych na przykładzie muzyki midi z Doom'a. Dobre dla tych co planują zakupy i mają dylematy co wybrać.

 

0:00 - Ensoniq AudioPCI (2 MB)
1:36 - Ensoniq AudioPCI (4 MB)
3:12 - Ensoniq AudioPCI (8 MB)
4:50 - Creative Sound Blaster AWE32 ROM (1 MB)
6:26 - Creative Sound Blaster AWE32 E-Mu (8 MB)
8:03 - Yamaha WaveForce DB50XG (4 MB)
9:39 - Yamaha WaveForce DB60XG (4 MB)
11:16 - Dream CW (4 MB)
12:51 - Dream Roland (4 MB)
14:28 - Dream GS (10 MB)
16:04 - Dream GSWave (4 MB)
17:39 - Edge3D NV1 (1 MB)
19:15 - Edge3D NV1 (6 MB)
20:52 - ESS ES1869 AudioDrive (Sound Blaster/AdLib FM synthesis)
22:28 - Gravis UltraSound ROM (1 MB)
24:04 - Gravis UltraSound PnP (4 MB RAM)
25:38 - Gravis UltraSound PnP UTOPFS (8 MB)
27:13 - Gravis UltraSound PnP Pro Patches 1.50
28:48 - Gravis UltraSound PnP ROM (1 MB)
30:23 - OPL4
31:59 - Orchid SoundWave 32 (512 KB)
33:35 - Creative Sound Blaster Pro 2.0 (Sound Blaster/AdLib FM synthesis)
35:11 - Roland Sound Canvas SC-55mkII (sound module, original intended sound of the DOOM music)
36:47 - Roland Sound Canvas SCD-15
38:23 - Ensoniq SoundScape (2 MB)
40:00 - Ensoniq SoundScape Elite FM
41:36 - Ensoniq SoundScape Elite (2 MB)
43:12 - Ensoniq SoundScape Opus (1 MB)
44:52 - Ensoniq SoundScape VIVO 90 (1 MB)
46:28 - X Technology TopWave-32 Korg (4 MB)
48:04 - Turtle Beach RIO Rev 2 (4 MB)
49:39 - Creative WaveBlaster Rev 1 (4 MB)
51:14 - Wave XTable (16 MB)

 

0:00 - Akai SG01k
1:36 - AST Advantage
3:12 - Aztech Waverider Pro 32-3D (2 MB)
4:48 - Casio GZ50M
6:24 - Creative MIDI Blaster
8:01 - Creative Wave Blaster II (2 MB)
9:38 - Diamond Monster Sound (2 MB)
11:14 - Dreamblaster Synth S1 (0.5 MB)
12:50 - Gallant GMW-1000
14:26 - Hammond GM-1000
16:03 - Hizon DB333
17:39 - IBM Aptiva SW1C
19:16 - miro Sound PCM1 Pro (Yamaha OPL4, 2 MB)
20:51 - MIDITEMP CleanWave32 (4 MB)
22:27 - MIDITEMP DoX-1
24:04 - Pine Tech PT-202 (1 MB)
25:41 - Roland SC-8820 (SC-88 mode)
27:17 - Terratec TTWT (1 MB)
28:54 - Terratec WT64 (1 MB)
30:30 - Turtle Beach HOMAC (Kurzweil bank, 4 MB of samples compressed into 2 MB)
32:06 - Turtle Beach Malibu Surround 64 (Kurzweil bank, 4 MB of samples compressed into 2 MB)

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...