Skocz do zawartości

Najmocniejsza konfiguracja retro komputera do gier win98/dos


Idź do rozwiązania Problem ogarnięty przez diteer,

Recommended Posts

Nie robiono takich konfiguracji, bo koszta sięgały tak absurdalnych wówczas pułapów, że nikomu to przez myśl nie przeszło. Choć w sumie dzisiaj robi się jakieś triple sli z WC i jakoś wszystko jest ok,

Różnica taka że w triple sli można używać wydajności wszystkich kart jednocześnie a przy połączeniu mocnej karty 2D/3D z V2 SLI wydajność tej pierwszej będzie się marnować. Nikt nie tworzył takich konfigów bo oznaczało by to wyrzucanie pieniędzy w błoto przez niewykorzystanie potencjału karty 2D/3D.

 

Do retro kupuje się V2 SLI aby było klasycznie a nie maksymalnie wydajnie bo V2  super wydajne nie są jeśli przyrównać je do konstrukcji 2D/3D jak V3, TnT2 nie mówiąc już o takich "rakietach" jak Radeon 7000VE który jest wydajniejszy od V2 SLI, V3 a nawet od V4 4500 będąc jednocześnie najwolniejszym ze wszystkich Radeonów (pasywny mały radiatorek, bardzo niskie tdp, obsługa DVI, VESA 3.0, PCI lub AGP,pełna zgodność z dos i W9x).

 

SLI nie składa się dla max wydajności tylko dla sentymentu. W czasach Win 98 i tak wydajność nawet pojedynczego V2 była więcej niż wystarczająca. Takie konfigi z V2 SLI to demony prędkości, szczególnie z gigachercowym PIII nawet jeśli nie są to najwydajniejsze rozwiązania dla W98. Nie ma co przesadzać z tym dążeniem do maksymalnej wydajności w klasycznych retro kiedy ta wydajność jest wystarczająca a czasami aż nienaturalnie za wysoka jak na gry z tamtych lat. V2 SLI + klasyczna karta 2D dla maksymalnej kompatybilności z DOS i będzie bardzo fajny zestawik.

Edytowane przez Fenio
Link to post
Share on other sites

SLI nie składa się dla max wydajności tylko dla sentymentu. W czasach Win 98 i tak wydajność nawet pojedynczego V2 była więcej niż wystarczająca. Takie konfigi z V2 SLI to demony prędkości, szczególnie z gigachercowym PIII nawet jeśli nie są to najwydajniejsze rozwiązania dla W98. Nie ma co przesadzać z tym dążeniem do maksymalnej wydajności w klasycznych retro kiedy ta wydajność jest wystarczająca a czasami aż nienaturalnie za wysoka jak na gry z tamtych lat. V2 SLI + klasyczna karta 2D dla maksymalnej kompatybilności z DOS i będzie bardzo fajny zestawik.

Też tak myślę po dyskusji z wami i intensywnej lekturze i zgłębianiu tematu, w pełni się z tym stwierdzeniem zgadzam.

 

Poszukiwania karty 2D wciąż trwają.  ;)

Poszukiwania dobiegły końca padło na: KARTA GRAFICZNA PCI MATROX MYSTIQ 220 4MB - na gwarancji.

Jeszcze Karta dźwiękowa- Poszukiwanie trwa.

Edytowane przez diteer
Link to post
Share on other sites

Różnica taka że w triple sli można używać wydajności wszystkich kart jednocześnie a przy połączeniu mocnej karty 2D/3D z V2 SLI wydajność tej pierwszej będzie się marnować. Nikt nie tworzył takich konfigów bo oznaczało by to wyrzucanie pieniędzy w błoto przez niewykorzystanie potencjału karty 2D/3D.

 

Do retro kupuje się V2 SLI aby było klasycznie a nie maksymalnie wydajnie bo V2  super wydajne nie są jeśli przyrównać je do konstrukcji 2D/3D jak V3, TnT2 nie mówiąc już o takich "rakietach" jak Radeon 7000VE który jest wydajniejszy od V2 SLI, V3 a nawet od V4 4500 będąc jednocześnie najwolniejszym ze wszystkich Radeonów (pasywny mały radiatorek, bardzo niskie tdp, obsługa DVI, VESA 3.0, PCI lub AGP,pełna zgodność z dos i W9x).

 

SLI nie składa się dla max wydajności tylko dla sentymentu. W czasach Win 98 i tak wydajność nawet pojedynczego V2 była więcej niż wystarczająca. Takie konfigi z V2 SLI to demony prędkości, szczególnie z gigachercowym PIII nawet jeśli nie są to najwydajniejsze rozwiązania dla W98. Nie ma co przesadzać z tym dążeniem do maksymalnej wydajności w klasycznych retro kiedy ta wydajność jest wystarczająca a czasami aż nienaturalnie za wysoka jak na gry z tamtych lat. V2 SLI + klasyczna karta 2D dla maksymalnej kompatybilności z DOS i będzie bardzo fajny zestawik.

Chyba sobie żartujesz. To, ze nvidia do dzisiaj nie jest w stanie wycisnąć dość wydajności ze SLI, nie znaczy, ze 3dfx nie mógł. Wzrost wydajności był zazwyczaj 80 do 90%, czasami prawie 100%. A z tą wystarczalnością, to już różnie bywało.

Link to post
Share on other sites

Ale odnośnie czego to piszesz ? Gdzie ja napisałem że SLI w 3dfx daje niski wzrost wydajności ? Jedynie połączenie mocnej karty 2D/3D z Voodoo uważam za słaby pomysł na retro kompa (np. GF + V2 SLI).

Edytowane przez Fenio
Link to post
Share on other sites

Ale odnośnie czego to piszesz ? Gdzie ja napisałem że SLI w 3dfx daje niski wzrost wydajności ? Jedynie połączenie mocnej karty 2D/3D z Voodoo uważam za słaby pomysł na retro kompa (np. GF + V2 SLI).

Ach o to Ci chodzi. Piszesz niezrozumiale.

A połączenie jest jak najbardziej sensowne. Tak jak napisałem, zależy w co chcesz grać. Jak ograniczasz się do okresu przed akceleracją, to w ogóle nie ma sensu kupować karty 3D. Ale dla mnie ważne są też gry z przełomu wieków, gdzie często było do wyboru:

- kupić voodoo i grać w te gry z akceleracja a w tamte bez

- kupić TNT i grać na odwrót

- kupić oba i śmiać się frajerom w twarz.

Link to post
Share on other sites

Tak, tak, ja pisze niezrozumiale :) Ciekawe co w tym jest niezrozumiałego

Różnica taka że w triple sli można używać wydajności wszystkich kart jednocześnie a przy połączeniu mocnej karty 2D/3D z V2 SLI wydajność tej pierwszej będzie się marnować. Nikt nie tworzył takich konfigów bo oznaczało by to wyrzucanie pieniędzy w błoto przez niewykorzystanie potencjału karty 2D/3D.

 

 

 

 

A połączenie jest jak najbardziej sensowne. Tak jak napisałem, zależy w co chcesz grać. Jak ograniczasz się do okresu przed akceleracją, to w ogóle nie ma sensu kupować karty 3D. Ale dla mnie ważne są też gry z przełomu wieków, gdzie często było do wyboru: - kupić voodoo i grać w te gry z akceleracja a w tamte bez - kupić TNT i grać na odwrót - kupić oba i śmiać się frajerom w twarz.

Połączenie bezsensowne i już mówię dlaczego. Przy wyborze np. S3 Trio + V2 SLI mamy sprzęt który jest przede wszystkim klasykiem samym w sobie. Takie sprzęty były kiedyś i były to zestawy topowe do gier z tamtych lat. Na V2 SLI bez problemu pogra we wszystkie gry do roku 2000 a i wiele nowszych będzie działać prawidłowo. Karta 2D w takim zestawieniu ma dawać minimalne zużycie energii i zgodność z najstarszymi grami pod dos.

 

Przy wyborze mocnej 2D/3D np. GeForce + V2 SLI otrzymujemy kompa w którym albo będziemy marnować potencjał Geforce (czyli większość czasu) albo marnować się będą aż dwie karty V2 które poza pogarszaniem jakości obrazu z Geforce i zużywaniu energii nie będą robić nic pożytecznego. Era gier które nie działały lub sprawiały problemy na V2 zaczyna się dopiero od wprowadzenia sprzętowego T&L w DX 7. Wcześniejsze gry pisane pod DX6 i starsze z reguły nie sprawiały żadnych problemów na kartach 3dfx'a. Jeśli to ma być komp do gier z lat 90-00 to V2 w SLI wystarczy i nie trzeba nic więcej kombinować. Jak ktoś chce mieć max wydajność z Glide to kupuje V5 5500 i nie bawi się w żadne przelotki VGA czy żonglowanie ustawieniami DX i OpenGL żeby włączyć/wyłączyć akceleracje na V2.

http://images.anandtech.com/old/VIDEO/3DFX/v5-5500/q3demo001p3550_files/image008.gif

Edytowane przez Fenio
Link to post
Share on other sites

Tak, tak, ja pisze niezrozumiale :) Ciekawe co w tym jest niezrozumiałego

 

 

 

Połączenie bezsensowne i już mówię dlaczego. Przy wyborze np. S3 Trio + V2 SLI mamy sprzęt który jest przede wszystkim klasykiem samym w sobie. Takie sprzęty były kiedyś i były to zestawy topowe do gier z tamtych lat. Na V2 SLI bez problemu pogra we wszystkie gry do roku 2000 a i wiele nowszych będzie działać prawidłowo. Karta 2D w takim zestawieniu ma dawać minimalne zużycie energii i zgodność z najstarszymi grami pod dos.

 

Przy wyborze mocnej 2D/3D np. GeForce + V2 SLI otrzymujemy kompa w którym albo będziemy marnować potencjał Geforce (czyli większość czasu) albo marnować się będą aż dwie karty V2 które poza pogarszaniem jakości obrazu z Geforce i zużywaniu energii nie będą robić nic pożytecznego. Era gier które nie działały lub sprawiały problemy na V2 zaczyna się dopiero od wprowadzenia sprzętowego T&L w DX 7. Wcześniejsze gry pisane pod DX6 i starsze z reguły nie sprawiały żadnych problemów na kartach 3dfx'a. Jeśli to ma być komp do gier z lat 90-00 to V2 w SLI wystarczy i nie trzeba nic więcej kombinować. Jak ktoś chce mieć max wydajność z Glide to kupuje V5 5500 i nie bawi się w żadne przelotki VGA czy żonglowanie ustawieniami DX i OpenGL żeby włączyć/wyłączyć akceleracje na V2.

 

Jak można pogorszyć obraz z geforce np w incubation, które D3D nie obsługuje? No wytłumacz mi to! Wiem, że S3 + V2 wystarczy do incubation, ale do quke 3 już słabo. Nic się nie marnuje, bo glide jest tylko do gier glide, do reszty jest D3D, a w trybie D3D V2 spełnia jedynie funkcję złącza dla monitora. Poza tym mało mnie obchodzi, co jest wg Ciebie klasykiem, celem jest zbudowanie komputera, który nie będzie miał zbyt dużych ograniczeń dla gier retro. Im więcej może, tym lepiej. A ograniczanie zużycia prądu? Nie masz lepszych powodów, by nie łączyć dobrej karty AGP z dobrym akceleratorem?

 

 

 

 

Czyli myślę, że ten matrox to będzie w sam raz w połączeniu z V2 SLI.  ;)

Jestem tylko ciekaw, czy skompletowanie takiego sprzętu to początek drogi przez mękę, czy półmetek ?

Różnie bywa. Ja voodoo szukałem dość krótko, ale to było 5 lat temu. Ale za v770 rozglądałem się przez dobre dwa lata.

Edytowane przez Hans Olo
Link to post
Share on other sites

"Celem jest zbudowanie komputera, który nie będzie miał zbyt dużych ograniczeń dla gier retro. Im więcej może, tym lepiej. "

 

 

 

.

Dokładnie to miałem na myśli tworząc ten temat na tym forum.

Aby komputer który mam zamiar zbudować ze znanych podzespołów był w stanie obsłużyć jak największy zakres gier minionej epoki.

Tak wiem brałem pod uwagę to że nie można w 100 % zaspokoić moich oczekiwań ale wybrać coś mocnego i wydajnego okazuje się ,że można.

Myślę, że nawet mnogość gier na emulator konsoli Playstation ePSXe, który to obsługuje Glide też tu ma duże znaczenie bo to powiększa ten zakres niebagatelnie.

 

Tak czy siak dowiedziałem się bardzo dużo i cieszę się, że wypowiadają się ludzie, którzy temat znają nie tylko z teorii ale mają to przetestowane u Siebie. 

Takich najbardziej cenie.

Link to post
Share on other sites

 

 

Jak można pogorszyć obraz z geforce np w incubation, które D3D nie obsługuje?
 API nie ma nic do rzeczy. Jakość jest pogarszana przez połączenie z Voodoo. 

 

 

 

Wiem, że S3 + V2 wystarczy do incubation, ale do quke 3 już słabo
 V2 w SLI bez problemu da radę w Q3. Gier "glide only" jest bardzo mało, trzymanie V2 SLI tylko dla nich kiedy kartą graficzną miał by być Geforce to całkowity bezsens. Po co miał by wtedy grać na Voodoo skoro Geforce jest wydajniejszy ? Po co miał by psuć obraz przez połączenie z Voodoo skoro większość czasu grał by na Geforce ? Po co Geforce skoro można mieć wydajne Voodoo ? A najwydajniej będzie uruchomienie W98 na wirtualnej maszynie jeśli podchodzisz do tego tylko pod względem wydajności. Z mojej strony EOT.
Link to post
Share on other sites

Ten komp zasadniczo nie ma nic z prawdy historycznej. Więc zasadniczo nie wiem o co się spierać. W czasach PIII 1GHz rządził Geforce 256, Voodoo 3/4/5 sprzedawały się słabo i były stosunkowo drogie, zresztą w 2000r to 3DFx już dogorywał. Nawiasem mówiąc posiadanie grafiki na PCI w tamtych czasach to był obciach.

 

Nawiasem mówiąc przypomniało mi się, że chyba mam Rendition Verite w zbiorach :D

Edytowane przez cooger
Link to post
Share on other sites

Fenio. To, o czym piszesz to bardzo śladowe zmiany, które pojawiają się rzadko i przypadkowo, a przełożenie kabla z karty do karty to jakaś sekunda z życia. Żebyś wiedział, że sprawdzałem obraz bezpośrednio z GF i ten puszczany przez voodoo i żadnej denerwującej różnicy nie ma. Jasne, każdy dodatkowy kabel i przełączniki to jakieś skromne decybele tłumienia, ale to jest prawie niedostrzegalne. Podsumowując, tworzysz problemy, które problemami w zasadzie nie są. Tak jak pisałem, cel jest prosty: masz np "interstate 76", w którego bardzo chcesz zagrać, ale TNT2/Geforce będzie się tu nudził, bo nie obsłuży akceleracji, więc obraz leci na V2. Osobiście wolę to niż software rendering, zwłaszcza że te katy nie kosztują już 600-800, lecz 6-8 zł za sztukę.

Gier glide only jest cała masa i w większości są to hity i megahity. Z kolei wiele gier z obsługą obu API często i tak wygląda najlepiej w glide, bo pod glide były optymalizowane, w czasie gdy AGP było jeszcze produktem niszowym, a w sklepach pukali się w czoło, gdy chciałeś kupić kartę AGP. 

 

@UP

Na obciach to się srało, jak trzeba było kogoś ograć w pierwszego kłeja. 

Co do prawdy historycznej

http://www.dslreports.com/forum/r2069938-My-good-ol-Voodoo2.

Rzadkie, bo rzadkie, ale prawdziwe.

Jest tego jeszcze trochę. Internet nie zapomina.

Edytowane przez Hans Olo
Link to post
Share on other sites

1. To, że ktoś sobie włożył V2 do kompa nie oznacza, że tak się robiło. Jak sam widzisz w wątku ludzie już nawet nie pamiętali, że V2 to tylko akcelerator 3D bez 2D.

2. Q1 to nie był cały świat. Nawiasem mówiąc to on debiutował kiedy? W 96-tym? W czasach gdy typowym domowym prockiem był Pentium 75-100? No to do niego odpowiednią maszyną historyczną byłoby P166 + V1. Pamiętam, że pierwszy wypust dema Q1 odpalałem na 5x86/133MHz

3. V2 to był zdecydowany overkill dla Q1

Link to post
Share on other sites

1. Who cares?

2. I dlatego mam wyjąć karty i grać w software?

3. patrz 1.

 

Dude I really don't care about it. Ja tylko piszę jak było. Różnica jest taka jak pomiędzy budową klasyka a hot rodem. Jedni wolą oryginał, inni idą po bandzie. Każdy ma swój wybór.

Edytowane przez cooger
Link to post
Share on other sites

Dla mnie składanie takiej maszynki, to jest jak kupowanie legendarnego forda mustanga i tuningowanie go kupując bardzo mocny silnik ,mocniejszy niż fabryczny.

Nie interesuje mnie odtworzenie historii tylko na podstawie historycznych części stworzenie czegoś co w tamtych czasach było uważane za rozrzutność a teraz można kupić za naprawdę małe pieniądze i mieć tą samą radoche.

Wracając do komputera jeżeli będzie tak ,że ten P3 1Ghz i te 3dfxy będą pracować na 20% swojej mocy jak gram w mega wypaśny tytuł z tamtych lat to mi wcale nie przeszkadza.

Edytowane przez diteer
Link to post
Share on other sites

No zamiast Mustanga może być DODGE RAM.

Ale jaka frajda z jazdy jak to wszystko odpalę i zagram w moje ulubione tytuły i komputer ani razu nawet nie zakaszle to już będzie moja radocha.

I pomyśleć, że pisze to stary koń ale z tego sie nie wyrasta.  :rotfl:

W tamtych czasach gdy to wszystko świeciło w salonie ja miałem jakiś złom z dyskiem 20mb i norton commander.

Nawet gdzieś mam ten dysk ale otwarty bo jak się skasztanił to chciałem zobaczyć jak on zapisuje moje dane.

Edytowane przez diteer
Link to post
Share on other sites
  • Rozwiązanie

Mój konfig to:

Pentium III - 1Ghz

512mb RAM

Voodoo2 12mb - SLI

Matrox Mystiq 4mb

Sound Blaster AWE64 GOLD

HDD compact Flash 32GB

 

Myślę,że to dobry kompromis jak się nie ma portu AGP.

 

Dziękuje za podpowiedzi.

Link to post
Share on other sites

Karty CF też przeżywają drugą młodość tym razem właśnie w komputerach minionej epoki. Jak się okazało są najbardziej kompatybilne z adapterami, które przerabiają je na Dyski SSD tanim kosztem.

Kopa dostały nie tylko PCty ale też Amigi, które są w ten bajer wyposażone.

 

Dla przykładu mogę napisać ,że próba odpalenia karty micro SD 32 GB przez adapter IDE nie dała rezultatu. Komputer nie widział urządzenia. CFka 2GB w adapterze odpaliła się bez najmniejszych problemów.

Teraz jak wszystkie części do mnie dotrą,będzie kolejna próba, karta Micro SD 32GB w adapterze CF wpięty w adapter IDE.

Link to post
Share on other sites
  • 4 tygodnie później...

Siemka wszystkim

Piszę dopiero teraz bo byłem kompletnie odcięty od świata.

Fenio tak cały zestaw złożony, ale tylko z jednym V2 narazie.

Karta CF 32 jako HDD na tej płycie z VIA nie startuje niestety, więc projekt stanął w miejscu czekam teraz na jakiś stary HDD i zobaczymy czy na nim winda ruszy.

Link to post
Share on other sites

A normalnie nagrywa się MBR na partycji rozruchowej ? Zabezpieczenie antywirusowe w biosie wyłączone ? Dziwna sprawa z tą kartą, powinna działać skoro bios ją prawidłowo wykrywa.

 

Znalazłem taką wypowiedź z roku 2007

 

"część kart CF nie chce działać jako bootowalne HDD. Miałem podobny problem podłączając 512MB Kingston Elite Pro przez CF-IDE w mojej Amidze 1200 :) Natomiast 256MB też Kingston, ale w wersji najwolniejszej działa bez problemu. Czytałem kiedyś, że z kartami CF to loteria jeśli chodzi o bootowalność przez CF-IDE. Najpierw ludzie oskarżali kontrolery, ale później wyszło, że niektóre karty są niezgodne w 100% ze specyfikacją i wtedy jest właśnie taki efekt. Widziałem kiedyś listę robioną przez user'ów jednego z forów, na którym wymieniali sie informacjami, które karty CF działają w 100% na kontrolerach IDE. Niestety wynikało z niej, że to loteria choć zasada generalna była taka, że wolniejsze wersje CF sprawiały najmniej problemów (producent był już mniej ważny). I tak moje 256MB wyjęte z aparatu już do niego nie wróciło, a nowo zakupiona 512 ze względu na brak możliwości używania jako bootowalny HDD poszła za 256 do foto."

Edytowane przez Fenio
Link to post
Share on other sites

No to mam rebus bo moja konfiguracja to nawet nie karta CF tylko karta micro SD w adapterze CF, który jest w adapterze IDE wiec to już prawdziwy mix.

Jeżeli chodzi o partycje to robiłem je pod normalnym Fdiskiem, podzieliło ładnie na 2 sformatowałem, uaktywniłem i po wrzuceniu płyty z windą pokazuje się "ładowanie plików potrzebnych do zainstalowania systemu windows'' i wszystko zatrzymuje się i koniec.


Sprawdzałem też na tej karcie CF 2GB na której wcześniej odpaliłem winde na poprzedniej płycie głównej i na tej też nie rusza, dzieje się dokładnie to samo co wyżej opisałem.


Ok 

Kolejna próba ok 2 lutego.

Zamówiony dysk 40GB 3,5' IDE

Dam znać jak mi poszło.

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...