Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję
Zdjęcie

O projektorach słów kilka

poradnik

  • Zamknięty Temat jest zamknięty
Brak odpowiedzi do tego tematu

#1 drachenfeles

drachenfeles
  • Let the Galaxy Burn!

  • 19606 postów
  • Miejscowość:Kraków

Napisano 05 listopad 2013 - 17:42

Ten krótki poradnik ma przede wszystkim na celu wyjaśnienie kwestii zasady działania oraz omówienie cech spotykanych na rynku projektorów, lub inaczej, traktuje o technologii projekcyjnej, a składają się na nią następujące pojęcia:

  • DLP
  • LCD
  • LCoS
  • Ekran Projekcyjny

Poza tym na wstępie pragnę zaznaczyć, że wbrew pewnym opiniom zakup dobrego projektora w cale nie wyjdzie nas taniej niż TV, porządny sprzęt zdolny do wysokiej jakości projekcji na dużych przekątnych to koszty rzędu kilku do kilkunastu tysięcy.

 

220px-DLP_Logo.svg.png

 

DLP czyli Digital Light Processing (cyfrowe przetwarzanie światła) jest technologią opracowaną przez firmę Texas Instruments w roku 1987. Układ DLP składa się z milionów mikroskopijnych luster (jedno na każdy piksel), kierują one promieniem światła, który następnie przechodzi przez kolorowy układ optyczny (koło barw), tworząc właściwy obraz. Zwierciadła wykorzystywane w technologii DLP są kwadratami o boku 16 mikronów, a przerwy między nimi nie mogą liczyć więcej niż mikron.

Sercem układu jest specjalny procesor noszący nazwę DMD (Digital Micromirror Device) sterujący każdą z powstałych barw składowych i tu dochodzimy do sedna - porządny projektor DLP jest wyposażony w trzy procesory DMD każdy pracujący osobno z każdą barwą składową, tańsze konstrukcje obsługiwane są przez tylko jeden procesor, co ma się rozumieć wpływa na jakość wyświetlanego obrazu, szczególnie barwy. Jak łatwo się domyślić konstrukcje o trzech procesorach są też stosownie droższe.

 

Zalety

  • Rozdzielczość - pełna skala w zależności od modelu procesora DMD, od SVGA (800x600) do FullHD (1920x1080) i WUXGA (1920x1200) włącznie
  • Geometria - precyzyjna, nawet jak ustawimy "rzutnik" pod kątem to możemy skutecznie skorygować pochylenie
  • Liniowość - przy trzech procesorach możliwa do uzyskania idealna skala szarości bez bandingu ani innych zniekształceń
  • Kontrast - dobry lub bardzo dobry, a to dzięki temu, że pojedyncze piksele są wyświetlano bardzo blisko siebie
  • 3D - pasywne lub aktywne przy niedużych kosztach

Wady

  • Efekt tęczy - nawet układ najlepszego koła barwnego i najlepszych procesorów nie zapobiega całkowicie tęczowej poświacie obecnej wokół wyświetlanych elementów, w prawdzie w drogich modelach ciężko się go doszukać, obraz w tańszych, a szczególnie starszych konstrukcjach niestety bywa widocznie zniekształcony
  • Migotanie - wyczulone na nie osoby będą w stanie postrzegać migotanie obrazu wywołane pracą koła barwnego
  • spatial dithering - w urządzeniach jednoprocesorowych możliwe problemy z wyświetlaniem niektórych, ciemnych barw

 

LED czyli Light Emitting Diode (dioda emitująca światło) jest w pewnym sensie modyfikacją technologii DLP (w każdym razie zdecydowana ich większość na niej bazuje), w której rolę lampy projekcyjnej pełni zestaw świecących diod typu tricolor. Diody generują trzy podstawowe barwy składowe: czerwoną, zieloną i niebieską, ciąg dalszy procesu przebiega w bardzo zbliżony sposób do tego opisanego powyżej.

 

Zalety

  • Żywotność - współcześnie stosowane diody mają trwałość ok 10 000 godzin, co jest niezłym wynikiem w porównaniu do żywotności lampy projekcyjnej, która wynosi od 3500 do 5000 godzin
  • Pobór prądu - diody pobierają 10-12W podczas, gdy lampa projekcyjna 200-300W, czasami więcej
  • Kultura pracy - projektor LED nie nagrzewa się i nie wymaga aktywnego chłodzenia, które w niektórych lampowych konstrukcjach pracuje dość głośnio
  • Waga i rozmiar - projektory LED potrafią ważyć nawet nie cały kilogram, to trzy razy mniej niż przeciętny projektor lampowy
  • Brak efektu tęczy

Wady

  • Przekątna - większość projektorów LED oferuje znacznie mniejszą przekątną wyświetlanego obrazu niż rozwiązanie tradycyjne
  • Odwzorowanie barw - za sprawą wąskiego spektrum światła emitowanego przez diody, kolory na projektorach LED mają się często nijak do źródła
  • Kontrast - słaby, najsłabszy ze wszystkich
  • Jasność - cecha poniżej krytyki, nawet w całkowicie zaciemnionym pomieszczeniu i na małej przekątnej projektory LED mają problemy z osiągnięciem odpowiedniej do przyzwoitej projekcji jasności, o wyświetlaniu czegokolwiek w jasnym pomieszczeniu nie ma mowy, wadę tą można częściowo skorygować dobierając ekran projekcyjny o wysokim współczynniku odbicia, ale taki sam w sobie także ma wady, patrz niżej

 

 

sim2_logo.png

 

Sim2 nie jest (jak powyższe) stricte technologią projekcji, ale IMO zasłużyła na osobny podpunkt. Firma Sim2 Multimedia opracowała technologię kontroli i zabezpieczenia strumienia światła wewnątrz projektora DLP znaną pod nazwą Alphapath, na którą składają się między innymi wysokiej jakości soczewki borowo-krzemowe, maskownice kontrastu, ulepszone koło obrotowe i układ procesorów DMD zdolne do generowania bardziej nasyconych i precyzyjnych barw przy zminimalizowanym efekcie tęczy. Względem innych projektorów DLP cech.uje je także także niższy punkt czerni i wyższy kontrast.

 

 

150px-Epson_logo.svg.png

 

LCD czyli Liqud Crystal Display (wyświetlacz ciekłokrystaliczny) W projektorach LCD zamiast procesorów DMD stosuje się trzy panele LCD z czego każdy odpowiada za sterowanie każdą barwą składową, która powstaje poprzez rozszczepienie i filtrowanie białego światła lampy za pomocą układu soczewek i luster. Uzyskane przez panele barwy są następnie skupiane razem i wyświetlane jako obraz przez soczewkę projektora. Głównym producentem (ponad 90% rynku) paneli i układów wyświetlania do projektorów LCD jest firma Epson, a co za tym idzie są podmiotem trzymającym tą technologię w garści.

 

Zalety

  • Rozdzielczość - do FullHD / WUXGA włącznie
  • Cena - projektory LCD są generalnie tańsze od DLP przy tej samej rozdzielczości
  • Brak efektu tęczy

Wady

  • Kontrast - stosunkowo słaby nie licząc najnowszych i najdroższych rozwiązań, co wynika z dość dużych odległości pomiędzy piksleami, które czasami bywają widoczne gołym okiem
  • Czerń - słabsza niż w przypadku klasycznego DLP
  • Martwe Piksele - jak to w technologii LCD mogą się przytrafić

 

jvclogo.gifphoto.jpg canon-logo.gif

 

LCoS czyli Liquid Crystal on Silicon (ciekły kryształ na krzemie) to wariant projektora skupiający w sobie omówione powyżej zalety technologii DLP oraz LCD.

Podobnie jak w LCD elementem filtrującym barwę jest tu układ trzech paneli LCD, lecz w przypadku LCoS światło nie przechodzi przez panel lecz jest odbijane, przez pryzmat by trafić do soczewki projektora. To wszystko brzmi bardzo prosto, lecz w praktyce tak nie jest, projektory LCoS są bardzo skomplikowane, a w zamian oferują doskonałą jakość. Sony swoje projektory LCoS nazywa SXRD czyli Silicon X-tal Reflective Display.

 

Zalety

  • Doskonały obraz w wysokiej rozdzielczości i jasności (można z powodzeniem wyświetlać w dzień) o precyzyjnie sterowanych kolorach, ładnym wygładzaniu pikseli, świetnej liniowości i dobrym kontraście bez efektu tęczy, czego chcieć więcej?

Wady

  • Cena  :P 

 

Ekran projekcyjny

Osobną kwestią są tzw ekrany projekcyjne czyli powierzchnia na którą projektor "rzuca" obraz. W brew pozorom ma ona dość istotne znaczenie i czasami połączenie tylko przeciętnego projektora z dobrze dobranym ekranem da w efekcie lepszy obraz niż zawodowy projektor "rzucający" na białą ścianę czy źle dobrany ekran projekcyjny.

 

Na rynku spotykamy trzy rodzaje ekranów: białe, szare oraz srebrne, te trzecie nie będą nas interesować, gdyż za sprawą wysokiego współczynnika odbicia światła stosuje się je wyłącznie podczas pokazów, wystaw itp w domu tylko rozbilibyśmy sobie nimi krzywdę.

 

Generalnie ekran biały o stosunkowo wysokim współczynniku odbicia (1,3 - 1,5) jest lepszą opcją niż szary ale pod warunkiem, że pomieszczenie, w którym dokonujemy projekcji jest do tego celu przystosowane, czyli ściany, meble i inne elementy mają jednolitą i koniecznie ciemną barwę, a ewentualne źródła światła równomiernie rozpraszają je po pomieszczeniu, mówiąc wprost są to warunki specjalnie przygotowanej sali projekcyjnej czyli coś stojącego w sprzeczności z typowym salonem w mieszkaniu.

 

W gorszych warunkach znacznie lepiej sprawdzają się ekrany szare, gdyż pochłaniają światło w większym stopniu negując tym samym część zniekształceń wynikających z odbicia światła od różnokolorowych powierzchni, zabieg ten poprawia także postrzegany na ekranie kontrast obrazu. Dlatego w zdecydowanej większości przypadków wybieramy z pośród ekranów szarych, a im więcej jasnych i kolorowych czy świetlnych "dystraktorów" w pomieszczeniu tym bardziej matowy czyli ce****ący się mniejszym stopniem odbicia światła: (1 lub niższym) powinien być. Pod uwagę należy wziąć także proporcje obrazu jakie obędzie obsługiwał nasz rzutnik, ekrany business'owe mają właściwe prezentacji multimedialnej proporcje 4:3 podczas, gdy filmy spotykamy w proporcji 16:9 lub 21:9, mówiąc bez ogródek idiotyzmem jest kupowanie ekranu 4:3, by wyświetlić na nim wąski pasek filmu. W przeciwieństwie do business'owych, ekrany kinowe mają też właściwości bardziej sprzyjające wyświetlaniu obrazu w ciemnym pomieszczeniu.

 

Teraz postaram się odpowiedzieć na nasuwające się pytanie: czy jest jakaś różnica pomiędzy tanim ekranem, a drogim w końcu parametry mają podobne?

Oczywiście, że jest, ekran ma zasadniczy wpływ na takie parametry jak korekcja gamma i odbicie barw składowych im lepszej jest jakości tym lepiej to zrobi - powtórzę - nawet najdroższy projektor niczego precyzyjnie nie wyświetli bez odpowiedniej powierzchni do wyświetlania. Różnice dotyczą także natywnej rozdzielczości projektora, powierzchnie przeznaczone do pracy z wysoką rozdzielczością oferują znacznie ostrzejszy obraz od tych, do pracy w niskich rozdzielczościach.

 

Podsumowując - warto zainwestować w odpowiedni ekran projekcyjny, spłaci się on nam w przyjemności z dokonywanych projekcji plus jest to element, który w zasadzie się nie zużywa i nie wymaga wymiany tak długo jak sami go nie zabrudzimy i/lub nie uszkodzimy mechanicznie, także poza tym, że kupujemy go w sposób przemyślany, w równie przemyślany sposób przechowujemy i chronimy przed dziećmi.


  • 7





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: poradnik

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych