Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję
Zdjęcie

Ogólne informacje oraz ciekawostki dotyczące kart graficznych.

faq

  • Zamknięty Temat jest zamknięty
2 odpowiedzi w tym temacie

#1 Xarix

Xarix
  • Master

  • 5160 postów
  • Miejscowość:Warszawa

Napisano 20 wrzesień 2013 - 23:27

*
Popularny

Karta graficzna/Karta VGA (GPU)  to nieodzowny element maszyny tworzonej z myślą o grach video. To ona ma decydujący wpływ na wydajność i komfort rozgrywki. Co powinniśmy wiedzieć by świadomie dokonać dobrego wyboru karty graficznej ?
nvidia-geforce-gtx-logo.jpg
 
1.Nvidia oraz AMD:
Duopol na rynku kart graficznych mają obecnie dwie firmy: Nvidia oraz AMD. Obie firmy posiadają w swojej ofercie produkty o podobnej wydajności w swoich półkach cenowych. Karty od Nvidii oferują sprzętową obsługę Physx Co to jest Physx?(link- kliknij tutaj) (na Radeonach efekty Physx musi liczyć procesor ). AMD w odpowiedzi wytwarza różne efekty o nazwach ...FX np. TreesFX
Nie można powiedzieć , która z marek jest lepsza. Przy wyborze powinniśmy zwracać uwagę na tytuły na których nam najbardziej zależy. W jednej grze wydajniejsze od swoich cenowych/wydajnościowych odpowiedniczek będą karty Nvidii a w drugiej AMD
 
Obie firmy w swojej ofercie oprócz domowych posiadają również profesjonalne układy, które wcale nie oferują wyższej wydajności w grach od swoich "domowych" odpowiedników np. Quadro/ Fire Pro.
 
"Domowy" układ graficzny Nvidii - GeForce ("Ge- geometria , "Force" - siła )
"Domowy" układ AMD - Radeon
 
Trochę historii: Nvidia istnieje od 1993 , a ATI od 1985 roku. Ich wyłączność na rynku zaczęła się jednak na dobre w 2000 gdy Nvidia w grudniu tegoż roku przejęła swojego wówczas największego konkurenta: 3Dfx (3Dfx najbardziej znany jest z układu Voodoo konkurującym z Rivą od Nvdii) . W tym samym roku ATI wprowadziła na rynek kartę graficzną Radeon 256 z układem o nazwie kodowej R100( z czasem doposek "256" by nie mylić z podobnym nazwą układem Nvidii - Ge Force256). Jeszcze w tym samym roku Nvidia odpowiedziała układem GeForce2 GTS. Od tego mniej więcej tego okresu na rynku zaczęła się hegemonia dwóch producentów.  

 

Obrazek dotyczący historii kart graficznych (Uwaga! Bardzo duży plik. ) - 

Historia kart graficznych przedstawiona w PNG

 
2.Wydajność:
Istnieje wiele elementów wpływających na wydajność karty graficznej. Zależy ona m.in. od szybkości procesora graficznego, ilości pamięci, ROPów , procesorów strumieniowych, TMU oraz architektury. Teoretyczna wartość wydajności podawana jest we flops'ach. Nie jest ona jednak wyznacznikiem wydajności w grach! Najczęstszym błędem popełnianym przy ocenie wydajności karty graficznej przez laików jest również:
 
- ocena wydajności wyłącznie po ilości VRAMmu (czyli ile karta "ma gigabajtów" pamięci) . Prosty przykład: GT520 2GB vs GTX580 1,5 GB.
GTX580 to karta , która rozkłada GT520 na łopatki. Ilość Vramu jest ważna (pomieszczenie dużej ilości danych) ale nie jest to jedyny wyznacznik wydajności.
 
- ocena po "numerku" karty. Np. HD6670 jest kartą sporo słabszą niż HD5870. Pierwsza cyfra w nazwie modelu karty graficznej zwykle odpowiada za numer serii ( co rok/kilka lat wydawana jest nowa seria).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wydajność karty graficznej sprawdzamy w testach z gier udostępnionych np. w serwisie benchmark.pl ( w drugiej kolejności testach syntetycznych typu 3DMark 11/Unigine Heaven) ! 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 
Wydajność kart graficznych w (wielu) grach(spoiler)  :

Spoiler


 
3.Procesor (CPU) a wybór karty:
Szybkość posiadanego procesora ma bardzo ważne znaczenie przy wyborze karty graficznej. Procesor w trakcie gry musi podawać karcie informacje , które zostaną wykorzystane do generowania obrazu. Jeśli będzie dostarczał informacje za wolno karta graficzna nie będzie w stanie płynnie generować obrazu i wówczas w "miejscach procesorowych"( wiele wybuchów, strzałów itd.)  zauważymy spadki płynności. Ważne jest by nasz zestaw był zbalansowany pod kątem duetu CPU-GPU. Nie łączmy budżetowego procesora z high endową kartą graficzną lub odwrotnie gdyż możemy nie uzyskać pełni możliwości mocniejszego z podzespołów . Do gier zaleca się kupno procesora posiadającego 4 rdzenie lub więcej (Pamiętajmy , że nie koniecznie procesor "x" z większą ilością rdzeni od procesora "y" jest szybszy w grach!).
 
Jeśli jednak ogranicza nas budżet a najbardziej zależy nam na wydajności "na teraz" , możemy dołączyć mocną kartę graficzną do nieco słabszego procesora. Oczywiście wszystko w granicach zdrowego rozsądku : nie twórzmy duetów typu GTX770 - Intel Core 2 Duo. Spadki FPS będące wynikiem słabości procesora będą zauważalne w  wyżej wyjaśnionych "miejscach procesorowych".
 
Kompatybilność z płytami głównymi: Złącze PCIE jest kompatybilne wstecz, czyli karta graficzna PCIE 3.0 wejdzie na płytę główną ze złączem 2.0. Warto jednak przed takim procederem zaaktualizować BIOS płyty głównej (znajdziemy go na stronie producenta naszej płyty głównej) by wyeliminować ryzyko problemu.
Złącze AGP nie jest kompatybilne z kartami graficznymi pod PCIE !
 
4.Pobór prądu:
Przy wyborze karty graficznej powinniśmy sprawdzić wartość oznaczoną jako TDP. Jest to maksymalna wartość wydzielanego ciepła podana w W (watach, wat - jednostka fizyczna). Nie jest to ilość pobieranego prądu pobieranego przez kartę! O poborze prądu możemy dowiedzieć się przeglądając testy , w których mamy podgląd na zapotrzebowanie na prąd na tle innych kart przy takiej samej platformie sprzętowej. Ta wiedza potrzeba jest nam do oceny czy nasz zasilacz poradzi sobie z daną kartą graficzną oraz ewentualnie ocenienia wpływu jej pracy na rachunek za prąd.
 
TDP oraz polecany zasilacz możemy sprawdzić:
-dla Nvidii - Na przykładzie 660Ti
-dla Radeona - Na przykładzie Radeona HD7850

 
Producenci zwykle zawyżają informacje na temat wymaganego zasilacza ze względu na to , że wielu użytkowników nie posiada markowego zasilacza (moc nie markowego zasilacza zwykle jest dużo niższa niż ta podana na tabliczce znamionowej).
 
Nie polecamy łączyć mocnych kart graficznych z zasilaczami z czarnej listy (link poniżej). W zasadzie jeśli mamy zamiar robić jakikolwiek upgrade komputera a posiadamy zasilacz z czarnej listy sugeruje się zacząć ulepszanie komputera od zmiany zasilacza.
Polecane zasilacze  ( w tym również "czarna lista")
 
 
5.Chłodzenie:
Typy chłodzeń możemy podzielić na autorskie i referencyjne. Chłodzenia referencyjne to zabudowane chłodzenia z jedną turbiną . Gdy zależy nam na ciszy i niskich temperaturach powinniśmy zaopatrzyć się w kartę posiadającą chłodzenie autorskie (wyjątek: niektóre przypadki multiGPU - punkt 7)
 
Przykład chłodzenia referencyjnego
Spoiler

 
Przykłady chłodzeń autorskich ( spoiler)
Spoiler


 
 
 

Dany model karty graficznej może być produkowany przez różnych producentów. Wiele firm specjalizuje się w produkcji autorskich chłodzeń. Do najlepszych z nich należą flagowe chłodzenia od Gigabyte (Windforce) , Asusa (DCU) , MSI (Twin Frozr) oraz Sapphire (tylko AMD). Charakteryzują się one najniższymi temperaturami przy jednoczesnym zachowaniu ciszy. Do najbardziej zaufanych producentów należy również EVGA(tylko Nvidia) oferująca bardzo często nawet 10 lat gwarancji i produkty bardzo wysokiej jakości.
 Najbardziej odpowiadające chłodzenie wybieramy na podstawie testów chłodzeń pojedynczej karty graficznej np.
-Test chłodzeń GTX760
Swoją uwagę zwracamy szczególnie na temperatury oraz głośność.
Wybierając kartę graficzną musimy też znać jej długość i upewnić się , że zmieści się ona w naszej obudowie.
 
Jeśli mamy budżet nie do przekroczenia a najbardziej zależy nam na wydajności, możemy sięgnąć po chłodzenia z nieco niższej półki cenowej. Wówczas nasza karta będzie miała nieco wyższe temperatury i będzie pracowała trochę głośniej.
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Najpopularniejsze marki produkujące chłodzenia:
-Gigabyte
-Asus
-MSI
-Sapphire
-EVGA
-Palit
-Zotac
-HIS
-Gainward (ostatnio tylko Nvidia)
-PowerColor
-XFX (ostatnio tylko Radeon)
 
Mniej popularni:
-Inno3D
-Vertex3D
-Club3D
-Galaxy
-PNY
-Leadtek

-Point of View

-KFA2

-SPARKLE
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  
 
6.OC czyli podkręcanie:
Prawie każdą kartę graficzną można podkręcić (zwiększyć jej wydajność) poprzez zwiększenie taktowania procesora i pamięci karty graficznej. Wystarczy do tego program do podkręcania taki jak np. MSI Afterburner . Podkręcanie przez soft jest metodą łatwą i bezpieczną. Nie tracimy przez to gwarancji. Szanse , że w ten sposób zepsujemy kartę graficzną są bardzo małe. Gdy podkręcamy sprzęt pierwszy raz warto zrobić to przy pomocy poradnika.
 
Gdy wybieramy kartę graficzną z myślą o OC musimy pomyśleć o odpowiednim chłodzeniu. Przy podkręcaniu o duże wartości temperatury naszej karty graficznej będą rosły.
 
Możliwości OC każdej karty graficznej są zależne od pojedynczego egzemplarza. Jedna karta Asus HD7850 będzie w stanie utrzymać stabilne taktowanie rdzenia na poziomie 1200MHz a może się zdażyć , że inna "tylko" 1150Mhz.
 

Informacje oraz poradniki na temat podkręcania można znaleźć : Tutaj
 
 
7.MultiGPU
SLI - Nvidia
Crossfire - AMD
 
SLI oraz Crossfire to technologie pozwalające na montowanie kilku układów graficznych na jednej płycie głównej w celu zwiększenia wydajności. W wielu grach skalowanie przy SLI/CF sięga prawie 100% a wtedy możemy cieszyć się podwojoną wydajnością karty graficznej. Czasami zdarza się jednak , że skalowanie jest niskie lub nie ma go wcale. Na szczęście zwykle są to tytuły w których jedna karta graficzna z powodzeniem daje sobie radę. Wielu ludzi ma obawy przed MultiGPU z obawy przed niskim skalowaniem, lub widocznymi mikroprzycięciami mimo wysokiej liczby klatek na sekundę , jednak bardzo często są to osoby które z MultiGPU nie miały styczności lub miały ją bardzo dawno gdy problem faktycznie można było zaobserwować . Teraz jednak dzięki ciągle poprawianej obsłudze to zjawisko nie występuje lub występuje bardzo rzadko. Czasami możemy mieć problem z obsługą MultiGPU zaraz po premierze nowych gier jednak są one bardzo szybko rozwiązywane za pomocą patchy lub aktualizacji sterowników.
 
Jeśli chcemy w naszym komputerze założyć konfigurację MultiGPU musimy spełnić kilka warunków. M.in. musimy:
-posiadać płytę główną przystosowaną do MultiGPU . (płyty główne przystosowane do SLI posiadają w swojej specyfikacji odpowiednie wyróżnienie)
-posiadać mocny procesor
-posiadać zasilacz będący w stanie utrzymać zestaw z dwoma GPU
-posiadać dobrze wentylowaną obudowę (dwie karty generują znacznie wyższe temperatury)
 
Tutaj znajdziemy dużo informacji na ten temat :
SLI na przykładzie GTXa660
SLI vs Crossfire na przykładzie starcia GTX660 z HD7850
 
 
8.Użyteczne oprogramowanie:
Oprócz sterowników do karty graficznej warto zaopatrzyć się w poniższe oprogramowanie :
 
-GPU-Z czyli oprogramowanie do monitorowania pracy oraz identyfikacji karty graficznej .
-Nvidia Experience czyli oprogramowanie służące do aktualizacji i optymalizacji gier (tą drugą czynność zalecam wykonywać ręcznie w opcjach gry)[tylko dla kart Nvidii]
-MSI Afterburner czyli chyba najpopularniejsze oprogramowanie służące do podkręcania ,monitorowania, zarządzania parametrami karty graficznej
 
 
inne pogramy do podkręcania / monitorowania  kart graficznych(spoiler)

Spoiler

 
9.Informacje dodatkowe
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Minisłowniczek:

  • SP- procesory strumieniowe. W kartach graficznych umiejscowione są w postaci bloków lub klastrów. .
  • TMU - jednostki przekształcające i nakładające tekstur na siatkę poligonową (poligon-wielokąt)
  • ROP- jednostki rasteryzujące . Zajmują się przetwarzaniem pikseli obrazu.
  • GPU - procesor graficzny
  • magistrala pamięci - magistrala pamięci ma swoją szerokość szyny określoną za pomocą bitów np. 192 bit, 256 bit. Nie można porównywać wydajności karty graficznej biorąc pod uwagę tylko magistralę pamięci. Np. GTX260 posiadający  szerokość szyny pamięci 448 bit jest o wiele słabszym układem od GTXa680 posiadającego szerokość szyny 256-ciu bitów
  • DDR- standard pamięci. Im wyższy tym pamięć jest szybsza
  • DirectX - pakiet wspomagający generowanie grafiki w aplikacjach multimedialnych. Im nowszy tym posiada większe możliwości. Obecnie najnowszym pakietem są biblioteki DirectX 11.1

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Zestaw linków pomocniczych :
- Ranking kart graficznych
- Komparator GPU
- Oficjalna strona AMD
- Geforce.com - Nvidia
- Strona Nvidii
- Porównywarka GPU w grach, testach oraz innych
- Tutaj możemy znaleźć najtańszy sklep w którym kupimy kartę graficzną

 
Tech dema:

Spoiler

 
Jeśli jakaś kwestia jest dla Cb niejasna, potrzebujesz jeszcze więcej informacji lub masz jakieś pytania zapoznaj się z tym(klik) i załóż temat.


Użytkownik R-Koniu edytował ten post 01 marzec 2014 - 20:15
dodałem tag "faq"

  • 56

#2 Xarix

Xarix
  • Autor tematu
  • Master

  • 5160 postów
  • Miejscowość:Warszawa

Napisano 06 październik 2013 - 17:11

*
Popularny

 Karty graficzne do gier wg półek wydajnościowych

9gqm.jpg

 

Wpis ten dotyczy polecanych kart graficznych do gier. Został zastosowany podział na półki wydajnościowe ze względu na to , że możemy kupić karty graficzne o tej samej wydajności w dużej rozpiętości cenowej . Uwzględnione zostały tylko karty graficzne zgodne z Dx11 ze względu na to , że coraz częściej gry zgodne są tylko z tymi bibliotekami i są postrzegane one już jako standard.
 
Legenda:
 
onkn- obecnie nowa karta nieopłacalna. Sugerujemy używaną lub nieznaczną dokładkę do karty półkę wyżej.
----------- - wydzielenie półki wydajnościowej
----------- - wydzielenie "szczebla" półki wydajnościowej

GTX650 - na czarno uwzględnione karty graficzne nowe dla , których podane są ceny przy pomocy serwisu "ceneo" .

GTX460 - na szaro , oraz kursywą uwzględnione będą karty używane z danej półki , które można kupić dużo niższych cenach. Charakteryzują się jednak one większą ilością wydalanego ciepła oraz wyższym poborem prądu.

Wydajność sumaryczna w wielu grach
perfrel_1920.gif
 
Najprostsze do gier

Spoiler

Wydajne oraz bardzo wydajne
Spoiler


Mainstreamowe oraz high - end'owe
Spoiler

Przeznaczone dla entuzjastów
Spoiler

 
*niedługo aktualizacja o resztę nowych kart.
 
krótkie info:
R9 270X to podkręcony HD7870. R9 280X to podkręcony HD7970 GHz. GTX770 to GTX680 po OC.


  • 24

#3 Xarix

Xarix
  • Autor tematu
  • Master

  • 5160 postów
  • Miejscowość:Warszawa

Napisano 01 marzec 2014 - 19:53

*
Popularny

[OC] Podkręcanie kart graficznych

Chcesz podnieść wydajność swojej karty graficznej? Słyszałeś jakie to proste ale nie wiesz jak się za to zabrać? Ten poradnik jest właśnie dla Ciebie !

 

1.Potrzebne oprogramowanie :
W tym poradniku będziemy podkręcać kartę bardzo bezpieczną i szybką metodą - za pomocą softu. Podkręcanie tym sposobem nie powoduje utraty gwarancji! Możliwości OC naszej karty graficznej zależą od konkretnej sztuki. Jest to całkowicie losowe.

 

Zaopatrujemy się w:

-MSI Afterburner Jest to soft za pomocą , którego będziemy podkręcać naszą kartę
-Unigine Heaven 4.0 Jest to benchmark za pomocą będziemy sprawdzać stabilność naszej karty
-3D Mark 11 Benchmark za pomocą którego będziemy mierzyć zyski wydajności płynące z OC
 
Wszystkie te programy ściągamy i instalujemy. Potem przechodzimy do kroku drugiego.
 
2.Mierzenie wydajności bez OC.
Odpalamy 3D Marka 11 i po zakończeniu testu zapisujemy wynik (szczególnie interesuje nas GPU score). 
Vo6K6cp.jpg
 
 
3. Rozpoczynamy podkręcanie.

 

  • Otwieramy Unigine Heaven , odznaczamy full screen a rozdzielczość dajemy mniejszą niż natywna naszego monitora. Puszczamy test, zostawiamy i odpalamy dodatkowo MSI Afterburner.
  • Power limit dajemy na maksimum. Spowoduje to większą stabilność mocy dostarczanej do karty.
  • Taktowanie rdzenia (Core Clock): podkręcamy o niskie wartości ( w przypadku kart Nvidia Kepler muszą być to wielokrotności offsetu [13], dajemy więc +13) rzędu 10 Mhz i klikamy apply. W tle działa nam Unigine Heaven. Jeśli przez dłuższy okres nic się nie dzieje i nie ma żadnych błędów czy wyłączania się podkręcamy dalej o niską wartość( w przypadku kart Kepler musimy ustawić rdzeń na +26) i dajemy Apply. Sprawdzamy czy karta przejdzie cały test w Unigine Heaven na tych wartościach . Czynność powtarzamy aż do zwieszki/"wysypania" testu. Wtedy na MSI Afterburner dajemy reset, czekamy kilka minut aż system wróci do siebie, ustawiamy taktowanie rdzenia na ostatnią stabilną wartość i upewniamy się czy karta na takich taktowaniach przechodzi cały test. Możemy też zwiększać obroty wentylatorów na karcie (Fan Speed) by uzyskać niższe temperatury po OC.
  • Taktowanie pamięci(Memory Clock): Gdy już wiemy jakie jest maksymalne stabilne OC rdzenia naszej karty graficznej zabieramy się za podkręcanie pamięci (w kartach Nvidii daje to dużo bardziej wymierny skutek, w Radeonach - znikomy). Ustawiamy maksymalną stabilną wartość OC naszego rdzenia i zaczynamy podkręcanie pamięci dokładnie tym  samym sposobem co przy podkręcaniu rdzenia z tym , że możemy podkręcać już o nieco wyższe wartości i nie musi być to wartość offsetowa.
  • Zapisanie profilu OC i sprawdzenie wydajności: Gdy już wiemy jakie jest maksymalne OC naszej karty możemy zapisać profil OC. Wtedy jednym kliknięciem po uruchomieniu MSI Afterburner będziemy mogli go wczytać. Następnie zapuszczamy 3D Marka 11 i sprawdzamy o ile wzrosła wydajność naszej karty graficznej. 

UWAGA!

Testowanie stabilności w testach syntetycznych ma tylko charakter orientacyjny. Wypadałoby dodatkowo przetestować stabilność podczas dłuższej sesji w bardziej wymagających grach.


  • 17





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: faq

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych