diteer 6 Napisano 11 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 11 Grudnia 2014 Witam Chciałem rozwinąć dyskusję na temat starych kart muzycznych czy jak kto woli dźwiękowych. Chodzi głównie o informacje, które są nie zrozumiałe np. oznaczenia CT4180 Jak te oznaczenia mają się do kompatybilności z ówczesnymi standardami dźwięku. W innych tematach o dźwięku w RETRO komputerach mówi się o kompatybilności z SB 16 lub PRO. Czy mógł by ktoś wyjaśnić, które karty pasowały do tego standardu i jakie miały wady i zalety? 1 Cytuj Link to post Share on other sites
Fenio 1708 Napisano 12 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2014 Ten numerek określa model i wersje kart Creative Labs. Np. CT4180 to Sound Blaster 16 Vibra. Polecam na dobry początek lekturę angielskojęzycznej wikipedii z hasłami Sound Blaster Pro,16 i AWE 32. Są tam opisane najważniejsze zalety, wady i kwestie kompatybilności pod DOS. To jest temat rzeka, szczególnie jeśli rozpisywać się o klonach których jest wiele rodzajów z czego większość cech wynika bezpośrednio z chipsetu na którym są oparte. Cytuj Link to post Share on other sites
diteer 6 Napisano 12 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2014 (edytowane) Ok po przeczytaniu arykułu na wiki Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster Okazuje się, że najbardziej kompatybilną wstecz kartą jest Sound Blaster 16. Czy to oznacza ,że wyższe modele SB32,SB64 traciły wsparcie dla DOS, czy jest wręcz odwrotnie oferują lepszą jakość dźwięku i lepsze parametry? Edytowane 12 Grudnia 2014 przez diteer Cytuj Link to post Share on other sites
Fenio 1708 Napisano 12 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2014 W DOS są dwie epoki gier, takie które mają 8 bitowy dźwięk i obsługują maksymalnie SB Pro oraz takie co mają już 16 bitowy dźwięk i obsługują SB 16 i 32. SB 16 nie jest sprzętowo kompatybilny z SB Pro chyba że jest wyposażony w chipset YMF289 który daje 100% sprzętowej kompatybilności w dół (2.0, Pro). Najbardziej kompatybilnym z grami pod DOS są karty SB Pro i ich klony, wada jest taka że generują one 8 bitowy dźwięk. A ty koniecznie chcesz kupić kartę CL ? Nie może być jakiś "Sound Blaster Compatible" na ISA ? Cytuj Link to post Share on other sites
diteer 6 Napisano 12 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2014 No sprawdzam teraz pod DOSboxem czy są jakieś różnice w dźwiękach i muzyce. W każdym setup.exe np.Blood czy doom2 dla dźwięków i nie ma większej różnicy. Czasami nawet gravis nie startuje a np. sound blaster czy sb32 tak. Czyli wychodzi na to ,że np jak zakupie karte SB AWE64 i ustawie w setup dźwięki SB32 to będzie wszystko grało tak ? Cytuj Link to post Share on other sites
Fenio 1708 Napisano 12 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2014 Będzie grało. Możesz też ustawiać SB AWE 32 lub 16. Ale czy będzie grało w grach które nie obsługują SB 16 i nowszych to już nie jest takie oczywiste, zależy od gry i konkretnego modelu karty. Na dosboxie nie sprawdzisz realnego dźwięku danej karty. Cytuj Link to post Share on other sites
diteer 6 Napisano 12 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2014 Cholera i tu się zaczynają schody jak we wcześniejszym moim poście o konfiguracji dos\w98 skoro celujemy w przedział gier 90-2000 to co jest najlepszym kompromisem w takim wypadku? Czy jak np. zakupie SB AWE 64 to obsłuży DOS wstecz i win98 z grami nowszymi takimi jak Turok ? Cytuj Link to post Share on other sites
Fenio 1708 Napisano 12 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2014 90-2000 to bardzo duży przedział. Przykładowo Another World nie odpalisz z dźwiękiem o ile nie będzie pełnej zgodności z Adlib lub Sound Blaster. Na pewno większość będzie działało przy kompatybilności z SB Pro/SB 2.0 czyli 8bit. Uruchomisz na tym zarówno gry najstarsze jak i te z roku 2000. Przy 16 bitowych kartach bez chipsetu dającego zgodność z 8 bitowymi SB może być problem z grami starszymi niż rok 1993 ale w zamian dźwięk będzie lepszy w tych grach które obsługują SB 16 i nowsze (>1992) Cytuj Link to post Share on other sites
diteer 6 Napisano 12 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2014 O gry, które są też na Amidze się nie martwię bo tam jest ok. Chodzi głownie o gry typowo PC gdzie na amige już nie robiono portów. Cytuj Link to post Share on other sites
Fenio 1708 Napisano 13 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2014 No to spokojnie możesz brać 16 bitowe karty kompatybilne z SB16. Cytuj Link to post Share on other sites
diteer 6 Napisano 13 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2014 No to chyba zdecyduje się na którąś z wyższych modeli np. AWE32 lub AWE64. Cytuj Link to post Share on other sites
Rozwiązanie Fenio 1708 Napisano 13 Grudnia 2014 Rozwiązanie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2014 Awe 64 Value jest ostatnio dosyć sporo na allegro więc i ceny są przyzwoite http://allegro.pl/creative-sound-blaster-awe64-isa-ct4520-i4889072079.html Chyba że nie musi być tanio a chcesz mieć full wypas to Golda za 100zł http://allegro.pl/creative-sound-blaster-awe64-gold-isa-ct4390-i4850567467.html Tylko przy zakupie SB16/32/64 trzeba dokładnie sprawdzać wersję bo niektóre modele mają błąd konstrukcyjny który może sprawiać problemy w grach http://www.vogonswiki.com/index.php/Hanging_note_bug AWE 64 Value w wersji CT4520 jak i Gold CT4390 są na DSP 4.16 a więc "bug free". 3 Cytuj Link to post Share on other sites
diteer 6 Napisano 14 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2014 (edytowane) Dzięki za rozwinięcie +1 chciał bym użyć tej karty do jednego programu muzycznego beat 2000, który nie chodzi na windows 7, wiec na pewno zawita na RETRO. A o tym błędzie nawet bym nie pomyślał,że takie coś istniało na wiki nic nie znalazłem. Kupiłem tego Golda ale wcześniej go nie widziałem, był inny za 299 zł. SB AWE64 GOLD Myślę,że chyba wszystko w temacie. Dzięki. Edytowane 14 Grudnia 2014 przez diteer Cytuj Link to post Share on other sites
cooger 2060 Napisano 14 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 14 Grudnia 2014 O w mordeczkę, po ile to chodzi! Cytuj Link to post Share on other sites
diteer 6 Napisano 15 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2014 Ja dałem 99 zł ale inny szaleniec chce za 299zł. Cytuj Link to post Share on other sites
cooger 2060 Napisano 15 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2014 Kto by przypuszczał do jakich cen to dojdzie. Gdybym wiedział to bym schomikowal więcej wynalazków. Cytuj Link to post Share on other sites
diteer 6 Napisano 15 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2014 No ale wszyscy gonili za nowościami. Ja ogólnie mam sentyment do rzeczy, które giną. Cytuj Link to post Share on other sites
cooger 2060 Napisano 16 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2014 No ale właściwie po co gonić za gold skoro 4xtaniej jest zwykłe AWE64: http://allegro.pl/karta-muzyczna-sound-blaster-awe64-ct4520-isa-i4820520962.html Cytuj Link to post Share on other sites
diteer 6 Napisano 16 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2014 No ale właściwie po co gonić za gold skoro 4xtaniej jest zwykłe AWE64 Ten zakup też był z sentymentu po za tym GOLD ma 4mb swojej pamięci a jak pisałem wcześniej będę używał na tym komputerze programu do obróbki dźwięku, który znam a jest za stary żeby wystartować na moim lapku. Po za tym każda gra PCtowa ma się odpalać z wyraźnym dźwiękiem to pomyślałem, czemu nie Cytuj Link to post Share on other sites
Fenio 1708 Napisano 16 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2014 (edytowane) I tym programem będziesz obrabiał nagrania MIDI korzystając z banków instrumentów MIDI ? Bo innego zastosowania ta pamięć nie ma. Według mnie największa zaleta Golda to jego trzymanie wartości. Nie jest to jeszcze aż taka perła jak GUS ale z czasem jego wartość powinna rosnąć w przeciwieństwie do wersji Value. Edytowane 16 Grudnia 2014 przez Fenio Cytuj Link to post Share on other sites
diteer 6 Napisano 16 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2014 Nie pamiętam jakiego formatu były te dźwięki, możliwe że midi jak uruchomię w końcu tego pieca to się okaże. Tak czy siak kupiona, teraz to tylko czekać aż dojdzie do mnie i zagra, nie ważne w grze czy w programie. Cytuj Link to post Share on other sites
Fenio 1708 Napisano 16 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2014 Muzyka w starych grach powinna bardzo ładnie grać z dużymi bankami midi. Tylko już nie pamiętam jak to się wgrywało z poziomu dos'a, pamiętam jedynie że różnica była zauważalna nawet dla nie-audiofila. Cytuj Link to post Share on other sites
diteer 6 Napisano 16 Grudnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2014 Muzyka w starych grach powinna bardzo ładnie grać z dużymi bankami midi. Tylko już nie pamiętam jak to się wgrywało z poziomu dos'a, pamiętam jedynie że różnica była zauważalna nawet dla nie-audiofila. Tym bardziej miło będzie jak się to uruchomi w ten sposób. Trzeba się będzie dokopać do tych wiadomości w "internetach" No pierwsze znalezisko brzmi całkiem przyzwoicie. A tu porównanie z kartą YAMAHA YMF724: Cytuj Link to post Share on other sites
Hans Olo 92 Napisano 16 Grudnia 2014 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2014 Cholera i tu się zaczynają schody jak we wcześniejszym moim poście o konfiguracji dos\w98 skoro celujemy w przedział gier 90-2000 to co jest najlepszym kompromisem w takim wypadku? Czy jak np. zakupie SB AWE 64 to obsłuży DOS wstecz i win98 z grami nowszymi takimi jak Turok ? Jeśli będziesz miał dość slotów na płycie, to instalowanie kilku kart raczej nie jest problemem. http://www.vogons.org/viewtopic.php?t=28586 Cytuj Link to post Share on other sites
Fenio 1708 Napisano 2 Lutego 2015 Udostępnij Napisano 2 Lutego 2015 Na forum Pixel ktoś wrzucił linka do ciekawego porównana sporej ilości kart dźwiękowych na przykładzie muzyki midi z Doom'a. Dobre dla tych co planują zakupy i mają dylematy co wybrać. 0:00 - Ensoniq AudioPCI (2 MB)1:36 - Ensoniq AudioPCI (4 MB)3:12 - Ensoniq AudioPCI (8 MB)4:50 - Creative Sound Blaster AWE32 ROM (1 MB)6:26 - Creative Sound Blaster AWE32 E-Mu (8 MB)8:03 - Yamaha WaveForce DB50XG (4 MB)9:39 - Yamaha WaveForce DB60XG (4 MB)11:16 - Dream CW (4 MB)12:51 - Dream Roland (4 MB)14:28 - Dream GS (10 MB)16:04 - Dream GSWave (4 MB)17:39 - Edge3D NV1 (1 MB)19:15 - Edge3D NV1 (6 MB)20:52 - ESS ES1869 AudioDrive (Sound Blaster/AdLib FM synthesis)22:28 - Gravis UltraSound ROM (1 MB)24:04 - Gravis UltraSound PnP (4 MB RAM)25:38 - Gravis UltraSound PnP UTOPFS (8 MB)27:13 - Gravis UltraSound PnP Pro Patches 1.5028:48 - Gravis UltraSound PnP ROM (1 MB)30:23 - OPL431:59 - Orchid SoundWave 32 (512 KB)33:35 - Creative Sound Blaster Pro 2.0 (Sound Blaster/AdLib FM synthesis)35:11 - Roland Sound Canvas SC-55mkII (sound module, original intended sound of the DOOM music)36:47 - Roland Sound Canvas SCD-1538:23 - Ensoniq SoundScape (2 MB)40:00 - Ensoniq SoundScape Elite FM41:36 - Ensoniq SoundScape Elite (2 MB)43:12 - Ensoniq SoundScape Opus (1 MB)44:52 - Ensoniq SoundScape VIVO 90 (1 MB)46:28 - X Technology TopWave-32 Korg (4 MB)48:04 - Turtle Beach RIO Rev 2 (4 MB)49:39 - Creative WaveBlaster Rev 1 (4 MB)51:14 - Wave XTable (16 MB) 0:00 - Akai SG01k1:36 - AST Advantage3:12 - Aztech Waverider Pro 32-3D (2 MB)4:48 - Casio GZ50M6:24 - Creative MIDI Blaster8:01 - Creative Wave Blaster II (2 MB)9:38 - Diamond Monster Sound (2 MB)11:14 - Dreamblaster Synth S1 (0.5 MB)12:50 - Gallant GMW-100014:26 - Hammond GM-100016:03 - Hizon DB33317:39 - IBM Aptiva SW1C19:16 - miro Sound PCM1 Pro (Yamaha OPL4, 2 MB)20:51 - MIDITEMP CleanWave32 (4 MB)22:27 - MIDITEMP DoX-124:04 - Pine Tech PT-202 (1 MB)25:41 - Roland SC-8820 (SC-88 mode)27:17 - Terratec TTWT (1 MB)28:54 - Terratec WT64 (1 MB)30:30 - Turtle Beach HOMAC (Kurzweil bank, 4 MB of samples compressed into 2 MB)32:06 - Turtle Beach Malibu Surround 64 (Kurzweil bank, 4 MB of samples compressed into 2 MB) Cytuj Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.