Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję

Geforce GTX960 4GB i GTX950 2 GB w autorskich wersjach XLR8 od PNY

Geforce GTX960 4GB i GTX950 2 GB w autorskich wersjach XLR8 od PNY

Większość z Was zapewne kojarzy firmę PNY jako producenta akcesoriów komputerowych czy profesjonalnych kart graficznych Quadro. Niektórzy wskażą jeszcze pamięć RAM czy dyski SSD. Starsi czytelnicy pamiętają pewnie również "cywilne" karty graficzne PNY dostępne kilka lat temu w polskich sklepach. Marka ta nie jest szczególnie popularna w Polsce. A szkoda, bo ma do zaoferowania ciekawe produkty. Dziś postaram się Wam przybliżyć karty graficzne oparte o układ GM206, czyli GTX950 i GTX960 w autorskiej wersji producenta - XLR8.

 

Załączona grafika PNY GTX960 4GB XLR8

 

GTX960 w wersji XLR8 zapakowany jest w typowe, nieduże prostopadłościenne pudło z motywami, a jakże, nVidii i PNY oraz XLR8.

 

Załączona grafika

 

Wyposażenie dodatkowe jest raczej skromne. Poza samym GTX960 znajdziemy krótką instrukcję, płytę CD ze sterownikami oraz oprogramowaniem GeForce Experience oraz przejściówkę DVI - D-sub.

 

Załączona grafika

 

Obudowa karty to z jednej strony stonowana czerń, z drugiej zaś krzykliwe, czerwone wzory. Dzięki powściągliwości w ilości czerwieni całość prezentuje się ciekawie i sprawia, że wygląd karty może się podobać. Sama płytka drukowana wykonana jest z czarnego tworzywa przez co ładnie komponuje się z obudową.

 

Załączona grafika

 

Za wymuszanie obiegu powietrza odpowiadają 2 podświetlane na czerwono wentylatory o średnicy 75 mm, na których umieszczono logo XLR8. Jest ono stylizowane na wytarte, niczym żywcem wzięte z budowy. Jakość nadruku spowodowała u mnie wrażenie, że karta jest już zniszczona i poprzedni użytkownik miał używanie. Dopiero po kilku chwilach przypomniałem sobie, że sam otwierałem pudełko ze wszystkimi foliami zabezpieczającymi :) . Wracając do wentylatorów - w czasie małego obciążenia są wyłączane, a układ chłodzący pracuje w trybie pasywnym. Po obciążeniu karty wentylatory zaczynają się obracać, ale są na tyle ciche, że ich dźwięk jest zagłuszany przez pozostałe elementy komputera. Po podkręceniu GPU sytuacja nieco się zmienia. Jeśli temperatura układu wzrośnie ponad normalną wartość automat sam zbija taktowanie i napięcie na rdzeniu by utrzymać generowanie ciepła na odpowiednim poziomie. Powoduje to jednak trudności w uzyskaniu wysokich wyników podkręcania, o czym za chwilę.

 

Załączona grafika

 

Karta posiada standardową, 6-pinową wtyczkę zasilającą. Przy TDP na poziomie 120 W takie zasilanie wystarczy z nawiązką.

 

Załączona grafika

 

Jeśli chodzi o wyjścia obrazu, to na śledziu znajdziemy dwie sztuki złącz DVI oraz po jednym HDMI 2.0 oraz DisplayPort w wersji 1.2. Producent nie zapomniał również o obiegu powietrza i wyciął w śledziu otwory wentylacyjne.

 

Załączona grafika

 

Radiator GPU wykorzystuje dwie miedziane rurki cieplne, by transportować ciepło do aluminiowych finów. O ile taka budowa zapewnia skuteczne odbieranie ciepła przy standardowo, lekko podniesionych taktowaniach rdzenia, o tyle po solidnym podkręceniu wydajność autorskiego układu chłodzenia od PNY jest niewystarczająca. Sekcja zasilania jest chłodzona oddzielnym, małym radiatorem, zaś pamięci niestety nie są chłodzone w ogóle.

 

Załączona grafika

 

Tak jak wcześniej wspomniałem, PCB wykonane jest z czarnego tworzywa. Jeśli przyjrzymy mu się uważniej dostrzeżemy, że ma kilka braków. Przede wszystkim brakuje elementów wykonawczych jednej z faz zasilających. Brakuje również dwóch kości pamięci. PCB najprawdopodobniej pochodzi z karty GTX960 OEM, która posiada 192-bitową magistralę pamięci i standardowo posiada jej 3 GB.

 

Załączona grafika

 

Niestety w fabryce nikt się nie pomylił i na płytce drukowanej znajduje się układ GM206-300-A1, czyli standardowo montowany w GTX960. Tuż obok znajdziemy 4 kości pamięci firmy Samsung - model k4g80325fb-hc28 o łącznej pojemności 4 GB. Według dokumentacji Samsunga pamięci powinny pracować ze standardową prędkością ok. 3571 MHz. Nie wróży to dobrze podkręcaniu, bo taktowanie pamięci już w standardzie wynosi 3600 MHz.

 

Załączona grafika

 

 

Załączona grafika PNY GTX950 2GB XLR8

 

Czy nie macie wrażenia, że już gdzieś widzieliście to pudło? Nie regulujcie monitorów, ono po prostu jest identyczne z pudełkiem GTX960. Wyposażenie karty również jest identyczne, czyli krótka instrukcja, płyta CD oraz przejściówka DVI - D-sub.

 

Załączona grafika

 

Ponownie macie wrażenie deja vu? I słusznie, z zewnątrz GTX950 XLR8 nie różni się niczym od swojego silniejszego brata.

 

Załączona grafika

 

Identyczny układ chłodzący wróży dobre wyniki podkręcania biorąc pod uwagę mniejsze TDP GTX950. W dalszym ciągu mamy do dyspozycji 2 podświetlane na czerwono wentylatory wyłączające się w czasie małego obciążenia.

 

Załączona grafika

 

Ponownie na PCB odnajdziemy 6-pinowe złącze zasilające.

 

Załączona grafika

 

Identyczny jest również zestaw wyjść wideo - 2 sztuki DVI oraz po jednym HDMI 2.0 oraz DisplayPort 1.2

 

Załączona grafika

 

Czy będzie dla Was niespodzianką, jeśli napiszę, że radiator jest dokładnie taki sam jak w GTX960? W przypadku GTX950 dzięki mniejszej ilości wydzielanego ciepła radzi sobie jednak nieco lepiej po podkręceniu.

 

Załączona grafika

 

PCB karty jest identyczne jak to z GTX960. I tak jak w przypadku silniejszej karty, ma te same braki w wyposażeniu.

 

Załączona grafika

 

Pierwsze różnice między opisywanymi dziś kartami możemy zobaczyć dopiero w centralnej części płytki drukowanej. Zamontowany chip to standardowy dla GTXów 950 układ GM206-251-A1. Mamy też drugą różnicę. Producent tym razem zdecydował się wykorzystać 4 Gbit moduły pamięci firmy Elpida - model W4032BABG-70-F o łącznej pojemności 2 GB. Według dokumentacji producenta ich teoretyczna prędkość nominalna jest identyczna jak w przypadku GTX960 i kości Samsunga, czyli ok. 3571 MHz.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika Podkręcanie

 

Zacznijmy od mocniejszego z dzisiejszych bohaterów. Nominalna prędkość GTX960 w wersji XLR8 to 1203/1800 MHz. Jest to odpowiednio o 76 oraz 46 MHz więcej od standardowych taktowań.

 

Załączona grafika

 

Oczywiście nie poprzestałem na tym co zaproponowało PNY. Chwila pracy i ostateczny wynik podkręcania okazał się całkiem niezły: 1520/2065 MHz. To powyżej średniej dla GTX960.

 

Załączona grafika

 

W tym miejscu chciałbym zatrzymać się na chwilę przy mechanizmach zaimplementowanych w chipie GM206. Karta by utrzymać TDP na odpowiednim poziomie potrafi sterować napięciem rdzenia i jego częstotliwością. Przy nominalnych ustawieniach automat zaczyna obniżać napięcie i taktowanie po przekroczeniu 60oC. Niestety gdy tylko podkręcimy rdzeń próg automatycznie obniża się do 50oC, co powoduje duże trudności. Dochodzi do kuriozalnej sytuacji, w której podnosząc częstotliwość taktowania i napięcie wydajność spada, bo układ próbując utrzymać TDP obniża zegary i napięcie. Rozumiem intencje Nvidii, bo przy normalnym użytkowaniu dzięki temu mechanizmowi możemy zachować ciszę i niską temperaturę. Ale nie rozumiem, dlaczego po wykryciu podniesienia taktowania próg włączania się mechanizmu obniża się, a przede wszystkim dlaczego świadomi użytkownicy nie otrzymali po prostu możliwości wyłączenia go? Jedyne co pozostaje to wymiana układu chłodzenia na wydajniejszy lub ręczne podniesienie prędkości obrotowej wentylatorów do 90 - 100%. Nie muszę chyba wspominać, że ta druga opcja powoduje chęć wyrzucenia komputera za okno?

 

Przejdźmy do GTX950. Standardowo wersja XLR8 taktowana jest częstotliwościami 1152/1800 MHz. Według specyfikacji Nvidii nominalne prędkości dla GTX950 to 1024/1653 MHz. Zyskujemy aż 128 MHz na rdzeniu i 147 MHz na pamięciach.

 

Załączona grafika

 

Czy wysokie fabryczne podkręcenie pozostawiło miejsce dla dalszego podnoszenia taktowań? Na szczęście tak. Ostatecznie karta była stabilna przy ustawieniach 1572/1985 MHz. O ile rdzeń podkręcił się bardzo dobrze, bo względem fabrycznego standardu jego prędkość wzrosła o ponad 50%, o tyle osiągi pamięci zawodzą.

 

Załączona grafika

 

 

Sprawdźmy jak karty radzą sobie w benchmarkach i grach.

 

 

Załączona grafika Zestaw testowy i metodologia

 

Załączona grafika Intel Xeon E3-1240v2 @ 106,4 x 36 - 38
Załączona grafika Thermalright Silver Arrow SB-E
Załączona grafika MSI Z77 Mpower
Załączona grafika G.skill Ripjaws 1600 cl7 @ 2138 MHz 10-10-10-30-250-1t
Załączona grafika PNY GTX950 XLR8 2 GB
Załączona grafika PNY GTX950 XLR8 4 GB
Załączona grafika Corsair Force GT 240 GB
Załączona grafika Sound Blaster X-Fi Titanium
Załączona grafika Cooler Master HAF 912
Załączona grafika Be-Quiet Dark Power Pro P7 550 W
Załączona grafika Dell U2312HM
Załączona grafika Windows 10 Pro 64 bit

 

Sterownik karty graficznej: Geforce Game Ready Driver 368.81
Pomiar liczby klatek na sekundę: FRAPS 3.5.99

 

Zdaję sobie sprawę, że od jakiegoś czasu FRAPS nie jest już programem uważanym za wiarygodny. Pojawiło się znacznie lepsze oprogramowanie w postaci FCAT. Jednak wymaga ono kosztownych elementów dodatkowych jak splitter obrazu i karta do przechwytywania wideo. Dlatego do testów użyłem tego a nie innego oprogramowania.

 

Każdy test był powtarzany 3 razy, a wartości na wykresach to średnia arytmetyczna z ich wyników.

 

Załączona grafika Testy

Analizę wydajności rozpocznijmy od kilku testów syntetycznych. Na pierwszy ogień pójdzie 3DMark Fire Strike.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika
Podkręcony GTX950 XLR8 wyprzedza niepodkręconego GTX960 XLR8. Ciekawa sytuacja.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika
W najnowszym benchmarku od Futuremark nie ma już niespodzianki, nawet podkręcony GTX950 XLR8 nie jest w stanie dogonić niepodkręconego GTX960 XLR8. Na pewno nie bez znaczenia jest też fakt, że 960-tka posiada 4 GB pamięci.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika
Nieco zapomniany już benchmark Unigine Heaven nie stanowi wyzwania dla dzisiejszych kart ze średniego segmentu. Jedynie niepodkręcona 950-tka nie jest w stanie utrzymać minimalnej prędkości powyżej 24 klatek na sekundę. Obserwujemy też ciekawą sytuację, w której co prawda podkręcona 950-tka wyprzedza niepodkręconą 960-tkę, to jednak ta druga ma wyższy minimalny fps.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika
W popularnych "czołgach" obydwie karty zapewniają dobrą wydajność. Co prawda o utrzymaniu minimum 60 klatek na sekundę nie może być mowy, to jednak komfortowa gra jest jak najbardziej możliwa.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika
Project Cars słynie z dużych wymagań stawianych kartom graficznym, szczególnie tym ze stajni AMD. Na szczęście dziś testujemy tylko Geforce'y. O ile przy słonecznej pogodzie wszystkie karty zapewniają wystarczającą wydajność, podkręcony GTX960 jest nawet w stanie utrzymać minimalny fps powyżej 60,....

 

Załączona grafika
... o tyle podczas deszczu nawet fakt posiadania kart od zielonych nam nie pomoże. Niepodkręcona 950-tka pracuje na granicy płynności. Cóż, do komfortowego grania w takich ustawieniach trzeba jednak czegoś więcej.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika
Gra Eurotrucksimulator 2 nie jest szczególnie popularna w testach sprzętu komputerowego. A szkoda, bo oprócz tego, że to ciekawa, nietypowa produkcja, to dodatkowo stawia komputerom wysokie wymagania, co widać po wynikach dzisiejszych bohaterów.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika
Crysis 3 to pozycja obowiązkowa dla szanującego się testującego. Średni segment poprzedniej generacji jest wciąż zbyt słaby, żeby w pełni podołać 3 letniej już produkcji. Ponownie trzeba obniżyć jakość grafiki, by móc osiągnąć zadowalające wyniki, szczególnie na 950-tce.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika
Kolejna niemłoda już produkcja wysoko stawia poprzeczkę układom opartym o chip GM206.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika
Nie jest tajemnicą, że najnowsza część przygód Geralta z Rivii lubi mocne konfiguracje sprzętowe. Ma to odzwierciedlenie w wynikach wydajności. Żadna z kart nie zapewnia komfortowej rozgrywki. Konieczne jest znaczne obniżenie jakości detali.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika
Sytuacja zdecydowanie poprawia się w symulacji pola walki od EA DICE. Choć wciąż brakuje wydajności, by móc włączyć synchronizację pionową w monitorach 60-hertzowych.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika
Ostatni test to popularna gra sieciowa z wielkimi robotami, tytułowymi tytanami, w roli głównej. Niestety i tym razem musimy obniżyć poziom detali, by móc cieszyć się w pełni komfortową rozrywką.

 

Załączona grafika Temperatury i pobór prądu

 

Ponieważ jak wcześniej wspominałem automatyczna regulacja obrotów wentylatorów ustawiona jest na uzyskanie maksymalnej ciszy niekoniecznie sprawdza się podczas podkręcania. Dlatego wszystkie testy przeprowadziłem na zmodyfikowanej charakterystyce pracy wentylatorów. Jej przebieg znajduje się na zdjęciu poniżej.

 

Załączona grafika

 

 

Załączona grafika

 

Pobór prądu zmierzyłem tym co miałem pod ręką, czyli licznikiem energii elektrycznej. Być może nie są to pomiary wykonane z laboratoryjna dokładnością, ale nie oszukujmy się, pomiary specjalistyczną aparaturą to trochę przerost formy nad treścią. Poza tym pomiar za pomocą licznika energii elektrycznej ma dwie niezaprzeczalne zalety: jest darmowy, bo licznik w domu ma każdy, do tego nie potrzeba zabawy w przeliczanie mocy czynnej, biernej i pozornej. Jest to pobór mocy, za który faktycznie zapłacimy.

 

Załączona grafika

 

Załączona grafika Podsumowanie

 

Nim przejdę do właściwego podsumowania chciałbym jeszcze pochylić się nad jedną kwestią. Zapewne wielu z Was zastanawia się po co testować karty poprzedniej generacji, gdy do sprzedaży wszedł już bezpośredni następca na rdzeniu Pascal? Przede wszystkim chciałem przybliżyć markę PNY i być może sprawić, aby śmielej wkroczyła do Polski. Po drugie, dzięki premierze GTX1060 na rynku wtórnym powinno pojawić się sporo GTX950 i GTX960 w atrakcyjnych cenach - ich właściciele po przejściu na nową generację będą pozbywać się starszych modeli. Dla mniej wymagających graczy posiadających kilkuletnie konstrukcje takie okazje mogą być atrakcyjne, szczególnie, jeśli nie posiadają monitora Full HD.

 

Tym sposobem dotarliśmy do końca przygody z Geforce'ami w autorskiej wersji XLR8 od PNY. To, co odróżnia te karty od referencyjnych to przede wszystkim niestandardowa płytka drukowana oraz hybrydowy, autorski układ chłodzenia. Przy standardowych ustawieniach spełnia on swoje zadanie znakomicie. Gorzej sytuacja wygląda po zwiększeniu taktowań, przez co wyniki podkręcania GPU mogą być niższe niż w autorskich wersjach innych producentów, szczególnie w upalne dni. Dodam tylko, że na co dzień użytkuję GTX960 Strix od Asusa, który pod względem wydajności układu chłodzenia zdecydowanie przewyższa modele serii XLR8. Wracając jednak do kart PNY, ich dostępność w Polsce niestety jest znikoma. A to powoduje działanie starych jak świat mechanizmów rządzących rynkiem - prawa podaży i popytu. Karty są słabo dostępne, przez co ich cena jest mało atrakcyjna. Mam nadzieję, że ktoś z polskiego przedstawicielstwa PNY przeczyta ten tekst i postara się, by niebawem nad Wisłą pojawił się kolejny, poważny gracz na rynku kart graficznych. Konkurencja jest zawsze mile widziana. Tym bardziej, że na tle innych firm obecnych w Polsce PNY naprawdę nie ma się czego wstydzić.

 

 

Załączona grafika Ocena końcowa
  • Karty fabrycznie podkręcone
  • Atrakcyjny wygląd
  • Hybrydowy układ chłodzenia działający pasywnie przy małym obciążeniu...
  • ...który jednak jest zbyt słaby po podkręceniu karty graficznej
  • ubogie wyposażenie dodatkowe
  • abstrakcyjna cena i bardzo słaba dostępność w Polsce

 

Załączona grafika: timthumb.php.png


  • 6

* * * * * 1 głosów


Pomysł nie najgorszy. Warto kupować generację niżej - ponieważ obecna generacja może posiadać wady, które wyjdą dopiero po premierze. Tylko pamiętajmy, elektronika bardzo szybko się starzeje. Wpier wychodzi wersja X potem rewizja 2 produktu X, potem X Ti, Turbo i inne :-) X2 i w końcu nowa generacja ;-)

    • 0

Bardzo fajna recenzja naprawde mis ie podobała.

A jak oceniasz gry na Xeonie?? Bo widze ze uzywasz niby odpowiednik I7 ale bardziej serwerowy - stacje graficzne jak ci en procek smiga??

    • 0

Informacje

Rejestracja
27 paź 2008
Ostatnia wizyta
04 maj 2017 17:01 (offline)
Tytuł
Bywalec
Urodziny
7.12.1984
Reputacja
8 pkt.

Sierpień 2017

N P W Ś C P S
  12345
6789101112
13141516171819
20 212223242526
2728293031