Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję

Supersampling - niwelowanie "schodków" czy coś więcej?

Supersampling - niwelowanie "schodków" czy coś więcej?
Jak trochę odświeżyć starsze gry, albo dodać "błysku" niezbyt wymagającym graficznie tytułom? Supersampling w niektórych przypadkach daje bardzo dobre rezultaty i to nie tylko niwelując "schodki" na krawędziach. Dzisiaj sprawdzimy jak wygląda to w grze FIFA 13.


AA - antyaliasing - wygładzanie krawędzi

||| FIFA 13 - brak AA

Dołączona grafika


||| FIFA 13 - Antyaliasing adaptacyjny (8x)

Dołączona grafika


||| Supersampling

Najpierw zacznę od tego co to jest supersampling.(lub też nadpróbkowanie - występują różne nazwy). Posłużę się tutaj cytatem z wikipedii(link):

Supersampling

Innym rodzajem antyaliasingu jest supersampling (nadpróbkowanie). Jest to rozwiązanie polegające na użyciu tzw. brute force do rozwiązania problemu aliasingu. W tej technice obraz jest renderowany w rozdzielczości odpowiadającej wielokrotności rozdzielczości docelowej, a uzyskany tym sposobem dużo większy obraz jest dyskretyzowany do właściwej, niższej rozdzielczości. W używanych współcześnie układach graficznych technika ta nosi nazwę antyaliasingu pełnoekranowego (FSAA – ang. Full-Screen Anti-Aliasing), obsługiwanego przez wszystkie nowoczesne karty graficzne.


Na chłopski rozum - obraz jest generowany w wyższej rozdzielczości, a następnie wyświetlany w natywnej monitora.


||| Catalyst Control Center - wymuszamy supersampling

Po uruchomieniu CCC, wchodzimy w zakładkę "Gry", a następnie klikamy na "Ustawienia aplikacji 3D". Ukazuje nam się okno z opcjami. Polecam dla każdej gry założyć osobny profil - wtedy każda gra będzie korzystała z odpowiednich dla siebie ustawień. Poniżej przykładowy profil, który wykorzystałem do zobrazowania supersamplingu w FIFIE 13:

Załączona grafika


||| FIFA 13 - Nadpróbkowanie (8x)

Dołączona grafika


||| Podsumowanie

Oprócz wygładzenia krawędzi, sporo wizualnie zyskała trawa. Ma więcej detali, zyskuje głębię i wygląda po prostu bardziej realistycznie.
Jak wygląda framerate na tych ustawieniach, w konfiguracji z HD7950? Podczas meczu cały czas płynne 60 kl/s. Spadki(30-40 kl/s) - sporadyczne występują tylko na zbliżeniach np. przy rozpoczęciu meczu.

Przykład z FIFY pokazuje, że odpowiednie ustawienia supersamplingu w sterownikach potrafią dać grze coś na co standardowe ustawienia nie pozwalają.(w FIFA 13 jest to tylko AA 4x)

Znacie jakieś inne gry, które także tak wyraźnie zyskują na "odpaleniu" supersamplingu? Zapraszam do komentowania i wymieniania gier.
  • 8

* * * * * 3 głosów


Trochę niefortunnie dobrane fotki. Najlepiej AA widać na jasno ciemnych przejściach. 

 

pA7uy.png

    • 0

Tzn. wiem gdzie najlepiej widać, ale w tym wpisie chciałem pokazać że supersampling nie tylko wpływa na wygładzenie krawędzi. Wpływa także na jakość detali(w przypadku FIFY istotna różnica w wyglądzie trawy). 

 

Jeśli zaś chodzi o samo wygładzanie krawędzi to preferuję zazwyczaj Adaptive AA x4 + FXAA(ultra) + SMAA(ultra), gdyż nie w każdej grze można skorzystać z supersamplingu bez drastycznego spadku framerate'u. 

    • 0

Informacje

Rejestracja
14 gru 2008
Ostatnia wizyta
11 gru 2017 20:21 (offline)
Tytuł
The one who knocks
Urodziny
30.7.1990
Reputacja
790 pkt.

Październik 2019

N P W Ś C P S
  12345
6789101112
1314 15 16171819
20212223242526
2728293031