Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję

Karty graficzne - czy warto podkręcać 384 bitowe pamięci?

Karty graficzne - czy warto podkręcać 384 bitowe pamięci?
W czeluściach internetu spotkałem się z opinią, że podkręcanie pamięci w kartach HD79XX oraz R9 280X nie przekłada się na wyraźny wzrost wydajności. Dzieje się tak(podobno) ponieważ 384 bitowa magistrala zapewnia pamięciom na tyle wysoką przepustowość, że dalsze jej zwiększanie nie ma sensu. Nie zagłębiając się w techniczne detale zabrałem się do testów. Zapraszam do czytania i analizowania.

Platforma testowa

Załączona grafika


Karta graficzna:
Gigabyte HD7950 WF3X 3GB GDDR5 384-bit (rev. 2.0 / vCore 1,25v / Power Limit 120%)
Załączona grafika

Standardowe taktowania(rdzeń/pamięci):
1000/1250 MHz

Taktowania testowe(rdzeń/pamięci):
1000/1250 MHz
1000/1595 MHz (+0,0% / +27,6%)
1180/1250 MHz (+18,0% / +0,0%)
1180/1595 MHz (+18,0% / +27,6%)

Taktowania pamięci --> Przepustowość:
1250 MHz --> 240,0 GB/s
1595 MHz --> 306,2 GB/s (+27,6%)

Jak widać powyżej pamięci udało się podkręcić o ponad 1/4, co jest całkiem niezłym wynikiem. Rdzeń też jak widać miał sporo zapasu, a dodatkowe 18% powinno zaowocować sporym przyrostem wydajności.


Wyniki testów

Jak czytać wyniki:
Zamieszczone w tabelce wyniki podane są w kl/s(więcej = lepiej). Przyrost kl/s zamieniłem także na procenty, aby ułatwić porównanie. Przyrost % należy rozumieć jako procentowe zwiększenie liczby kl/s w porównaniu do wyniku osiągniętego przy standardowych taktowaniach.
Testy przeprowadzałem w benchmarkach, oraz benchmarkach wbudowanych w gry.

Załączona grafika



Podsumowanie

Wyraźnie widać, że warto podkręcać także pamięci i to pomimo 384 bitowej szyny. Oczywiście podkręcanie pamięci nie daje takiego przyrostu wydajności jak OC rdzenia.

Warto podkreślić, że to standardowo taktowany zegar rdzenia(1 GHz) ogranicza wpływ podkręcania pamięci na wydajność. Widać to bardzo dobrze po tym, że przyrost wydajności po podkręceniu pamięci jest większy właśnie na wyższym (1180 MHz) taktowaniu rdzenia.

Poniżej tabelka ukazująca przyrost wydajności po OC pamięci, dla standardowego taktowania rdzenia(zielony) i podwyższonego taktowania rdzenia(czerwony).

Spoiler


Zapraszam do dyskusji w komentarzach.
  • 17

* * * * * 4 głosów


Zdjęcie
Gwynbleidd
28 lis 2013 20:27

Nie ma czegoś takiego jak "AAx8". AA to wygładzanie krawędzi, a nie żaden tryb. Chodzi tobie o SSAA?

    • 0
Zdjęcie
Gwynbleidd
28 lis 2013 20:30

Albo AAA, też coś takiego nie istnieje jeśli chodzi o techniki wygładzania krawędzi.

    • 0

To są po prostu dostępne opcje wygładzania krawędzi. AA to wygładzanie krawędzi - wiem o tym i właśnie dlatego umieściłem w tabelce porównanie wydajności przy różnych trybach wygładzania krawędzi.

 

AAA(Analytical AA) - jest to  alternatywna metoda wygładzania krawędzi(dla MSAA 4x) dostępna w opcjach benchmarka Metro 2033. Tutaj podobnie jak powyżej umieściłem w tabelce, aby porównać jak poszczególne tryby wygładzania krawędzi mają się framerate'u.

 

 

Myślałem, że przy wyższych trybach AA wzrost wydajności po OC pamięci będzie większy aniżeli przy niższych trybach. Okazało się, że różnice są minimalne.

    • 1

Informacje

Rejestracja
14 gru 2008
Ostatnia wizyta
11 gru 2017 20:21 (offline)
Tytuł
The one who knocks
Urodziny
30.7.1990
Reputacja
790 pkt.

Październik 2019

N P W Ś C P S
  12345
6789101112
1314151617 18 19
20212223242526
2728293031